2017 SsangYong XLV e-XDi 160 Sapphire 2WD

Weer eens iets anders dan anders!

Nog nooit van SsangYong gehoord? Midden jaren negentig verscheen het Koreaanse merk op de Nederlandse markt met stoere terreinwagens als de Korando en Musso. Alleskunners die vooral bij marktkooplui met een flinke aanhanger populair waren. Met de vreemd gevormde Actyon en Rodius werd na de eeuwwisseling geprobeerd een groter publiek te bereiken, maar dat liep helaas anders. Sinds juni 2015 is SsangYong met de Tivoli vertegenwoordigd inde markt van de compacte crossovers. Een segment dat volop in bloei staat en waar om de gunst van vooral de particuliere rijder wordt gestreden. Nu is er ook de langere XLV. Kan deze Koreaan potten breken en een overtuigend deuntje meezingen?

Eigenzinnig

SsangYong is een eigenzinnig merk, dat zie je direct aan de XLV (eXciting smart Lifestyle Vehicle). Het is een robuust ogende auto met stoere looks. Strijdlustig de wereld inkijkende koplampen, een korte overhang en een horizontaal lopende motorkap geven de XLV het gezicht van een terreinauto. De uitgeklopte achterspatborden, doorlopende achterlichten en een karakteristieke C-stijl moeten omstanders laten denken dat er een crossover voor hen staat die nergens bang voor is. Op een andere voorbumper en achterkant na hebben de Koreanen de Tivoli simpelweg met 24 centimeter verlengd tot 4,44 meter.

Bouwkwaliteit is prima!

Ook vanbinnen is de nieuwe crossover anders dan anders vormgegeven. Vooral de verticale lijnen van de middenconsole springen in het oog. Het touchscreen van het multimediasysteem (met TomTom-navigatie), dat geflankeerd wordt door twee langwerpige ventilatieroosters, is eenvoudig te bedienen. Net als de airco waarvan de wat ouderwets ogende knoppen aan duidelijkheid niets te wensen overlaten, maar te laag geplaatst zijn. Achter het alleen in hoogteverstelbare stuur met bediening voor de radio vinden we in twee matzilver omrande kokers de toeren- en kilometerteller die in het donker fraai rood/wit verlicht zijn. De afwerking van het geheel is keurig voor elkaar. We vinden weinig goedkoop plastic, alles voelt degelijk aan en de bouwkwaliteit is prima.

Ook in grijskenteken!

De zitpositie is goed, de brede stoelen zitten aangenaam, maar de zitting is voor langere bestuurders wat te kort. Het zicht over je rechterschouder is beter dan bij de kortere Tivoli, al is de testauto op grijs kenteken hier een uitzondering op. De testauto in Space Black is een bestelversie zonder achterbank. In de uitvoering op geel kenteken vinden volwassenen op de achterbank een prima plaats met veel ruimte voor hun benen. De verlenging van de XLV-carrosserie ten opzichte van de Tivoli komt volledig ten goede aan de bagageruimte. Met 720 liter is die bijna 300 liter groter en zeer ruim voor een auto in deze klasse. Opmerkelijk is de onpraktisch hoge tildrempel. Een sportief rijgedrag heeft de XLV niet, hij is vooral comfortabel. Oneffenheden worden ook in combinatie met 18-inch wielen soepel verwerkt en het overhellen in snel genomen bochten valt mee. De zeker niet ongevoelige besturing kent de standen normaal, comfort en sport en het verschil in zwaarte is duidelijk merkbaar. Luidruchtig is de auto alleen op hoge snelheid. Vooral boven de 120 km/h steekt windgeruis de kop op. De motor laat zich vooral tijdens snel accelereren goed horen.

Dieselmotor

Bij SsangYong vertrouwt men op een 1.6 turbodieselmotor met 115 pk vermogen en 300 Nm trekkracht. In combinatie met de zestraps automaat zijn de prestaties boven verwachting goed. Wil je opschieten dan schakelt de automaat al snel terug en stuwt de motor de XLV e-XDi 160 voorwaards. Gelukkig rijgt de bak alle zes de overbrengingen vloeiend aan elkaar. Rustig rijdend is de Koreaan mooi stil en draait de machine bij 120 km/h slechts 2.100 toeren. Nadelig is de hoge CO2-uitstoot waardoor het BPM-bedrag flink stijgt. De standaarduitrusting is ruimhartig, net als de garantievoorwaarden. De XLV krijgt altijd vijf jaar of 100.000 kilometerwaarborg mee. Op het gebied van veiligheidssystemen moet SsangYong nog stappen zetten, dode hoek detectie of een rijstrookassistent zijn niet leverbaar. De testauto is een voorwielaandrijver en mag 1.500 kilo trekken.Vierwielaandrijving is net als de automaat (afhankelijk van het uitrustingsniveau) een kostbare optie.

De meest geraffineerde keuze onder de compacte crossovers is de XLV niet. Het zijn vooral zijn uiterlijk, de hoeveelheid binnenruimte en de standaarduitrusting die aanspreken. Op het gebied van rijden doet de auto het boven verwachting, al zijn er nog strakker rijdende concurrenten op de markt. Jammer dat de CO2-taks hoog uitvalt, de benzineversie is er vanaf 29.050 euro op geel kenteken, de diesel kost minimaal 29.500 euro. Wat als een paal boven water staat is dat je je met de XLV onderscheidt van de massa.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door SsangYong Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 115 pk bij 3.400 tpm
Max. koppel: 300 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend
Topsnelheid: 174 km/h
Transmissie: zestraps automaat
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 1.385 kg
Vanafprijs: € 15.990 (ex. BTW/BPM)
Vanafprijs testauto: € 25.990 (ex. BTW/BPM)

Plus
+ Onderscheidend uiterlijk
+ Ruim interieur
+ 5 jaar garantie

Min
– Forse prijzen
– Stuur niet in lengte verstelbaar
– Hoge tildrempel bagageruimte

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s