2017 Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine

Hybride crossover zonder polariserend design

Aan het design van de Kia Niro is niet af te zien dat het een hybride is. Het sterk groeiende Koreaanse automerk heeft bewust gekozen voor een ontwerp dat niet polariseert. Niemand zal vermoeden dat dit model zowel een benzine- als elektromotor aan boord heeft. Kia plaatst de Niro tussen de, in ons land nauwelijks zichtbare, Soul EV en de succesvolle Sportage. Sinds eind juli staat de Niro in de showroom en we zijn razend benieuwd hij ook rijdt als een niet-hybride auto.

California

Kia’s designcenters in Californië en Namyang (Zuid-Korea) hebben samen een tijdloos en modern ogende combinatie van een stationwagon en een SUV ontworpen. Waarom zou een hybride een uitgesproken uiterlijk moeten hebben? Uiteraard zien we de bekende ‘tiger nose’ grille en de ver naar achteren doorgetrokken koplampen terug, onderdelen die ook andere Kia’s sieren. Forse wielkasten en de welvingen in het in tien kleuren leverbare koetswerk kenmerken de zijkant. Achter zijn het de bodemplaatbescherming en de grote lichtunits die de in het Zuid-Koreaanse Hwasung gebouwde Niro een onverzettelijke look geven. De luchtweerstand van 0,29 Cw is mooi laag voor een crossover.

Kia Kenmerken

Typische Kia-kenmerken kom je ook in het fraai afgewerkte interieur tegen. Het driespaaks stuur, de versnellingspook en diverse bedieningsknoppen deelt de Niro met andere modellen uit het gamma. Het dashboard is opgetrokken uit kwalitatief goed aanvoelende materialen en de afwerking is erg netjes. Ergonomisch klopt de indeling van alle bedieningselementen, al is het soms even nadenken waar welke functie in het infotainmentsysteem verstopt zit. Voor de bediening van de airco is er gelukkig een apart knoppencluster. Via het intuïtief afleesbare en mooi vormgegeven instrumentarium zijn alle rijgegevens in een oogopslag te doorgronden. Voorin zit je op ruime, maar niet overdreven veel steun biedende stoelen. Volwassenen hebben op de achterbank opvallend veel zitruimte, zowel hoofd als benen zullen niet snel in de knel komen. Bovendien heeft Kia met 427 liter aan bagageruimte voldoende plek voor koffers vrijgehouden.

Lange auto

Kia heeft voor de 4,36 meter lange Niro een nieuw chassis ontworpen waar in het 33 kilo wegende en 1,56 kWh grote lithium-ion polymeer accupakket is geïntegreerd. Dit levert een laag zwaartepunt op, gunstig voor een stabiel weggedrag. Stabiel op de weg ligt de crossover zeker, maar de Niro voelt minder dynamisch aan dan de Hyundai Ioniq die over dezelfde aandrijflijn beschikt. Niet vreemd natuurlijk, de Niro is een stuk hoger en helt wat meer over in de bocht. Ook de besturing is minder scherp, maar nog altijd ruim voldoende consistent en niet nerveus. De in de kleur Platinum Graphite gespoten testauto staat op forse 225/45 R18-banden en het lijkt alsof dat in combinatie met het soepel geveerde en gedempte onderstel iets te veel van het goede is. De Niro is er echter ook op comfortabeler 205/60 R16-rubber en de dealer kan de wellicht best combinatie met 225/50 R17-banden leveren.

Direct bij het wegrijden (in de rijstand Eco) geeft de hybride aandrijflijn de indruk voldoende in zijn mars te hebben. De 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor is gekoppeld aan een bijna onmerkbaar schakelende zestraps automaat met dubbele koppeling waarin de elektromotor (44 pk) is geïntegreerd. Hoge toerentallen zijn in de sport-stand geen probleem. Gezamenlijk leveren beide motoren een vermogen van 141 pk en 265 Nm aan trekkracht. De Niro is ook leverbaar met een trekgewicht-extensiepakket met een grotere radiatorfan en grotere remschijven zodat er maximaal 1.300 kilo aan de trekhaak gehangen mag worden. Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control om te bepalen wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden.

Aantal verkopen

Van april tot en met oktober heeft Kia in Nederland 761 Niro’s verkocht, waarvan 54 procent aan zakelijke kopers. De meeste auto’s van het merk worden aan particulieren verkocht, dus dat de dealer nu ook een ander soort klant over de vloer krijgt is een mooie opsteker. Vanaf 2017 is er geen bijtellingsvoordeel meer te behalen, maar desondanks is deze crossover een goed alternatief voor een stationwagon. Ook particulieren zullen de Niro op waarde weten te schatten. Het is een prima rijdende, maar geen heel spannende auto die simpelweg doet wat hij moet doen en daarvoor weinig benzine vraagt. Uiteraard zal de uitgebreide garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer meehelpen aan het succes.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Kia-dealer Autohaag Zeeuw in Leiderdorp.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.580 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 105 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel: 147 Nm bij 4.000 tpm
Elektromotor: 43,5 pk/170 Nm (gecombineerd 141 pk/265 Nm)
Acceleratie 0-100 km/h: 11,5 sec.
Topsnelheid: 162 km/h
Transmissie: zestraps automaat met dubbele koppeling
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 1.400 kg
Vanafprijs: € 26.975
Vanafprijs testauto: € 31.375

Plus
+ Zuinige aandrijflijn
+ Ruim interieur
+ Goede standaarduitrusting

Min
– 18-inch wielen minder comfortabel
– Infotainmentsysteem kan simpeler
– Geen koopje

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s