2017 Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose

Dezelfde naam, maar dan totaal nieuw!

De eerste Renault Mégane kreeg als stationwagon in 1999 de toevoeging Break, wat in vier jaar later bij de tweede generatie veranderde in Grand Tour. In 2009 presenteerde de Franse autofabrikant de Mégane Estate en voor de zojuist geïntroduceerde vierde generatie houdt men vast aan deze naam. Zoals gewoonlijk zal de stationwagon ongetwijfeld het grootste gedeelte van de verkoopmix voor zich opeisen, al hebben de dealers over orders voor de vijfdeurs hatchback ook niet te klagen. Auto’s als de Kia Cee’d, Mazda3 en Seat Leon kunnen niet tippen aan de populariteit van de Mégane.

Megane Estate

De proporties van de nieuwe Mégane Estate zijn beter uitgebalanceerd dan die van zijn voorganger. Het resultaat is een stationwagon met een dynamische en zelfverzekerde uitstraling. Met 4,63 meter van voor tot achterbumper is hij vierenhalf centimeter gegroeid, de afstand van het dak tot het asfalt is voor een dynamische look juist met bijna zes centimeter verkleind. Het sportieve uiterlijk komt ook voor rekening van de grotere spoorbreedtes waardoor de C-segmenter van Renault nu breder oogt. Bovendien is de overhang achter ingekort. Samen met de stoere schouderlijn en de kenmerkende koplampen en liggende achterlichtunits met 3D-effect staat er een zeer geslaagde auto voor je, mede ontworpen onder leiding van Nederlander Laurens van den Acker.

Interieur

In het interieur is de dynamische lijn doorgezet. Er heerst onmiskenbaar een cockpit-achtige sfeer en een gevoel van thuiskomen. De stoelen omarmen je comfortabel en zijn, net als het stuur, over een grote afstand verstelbaar. Typisch Renault is de combinatie van digitale en analoge tellers. Qua afwerking is er een forse stap vooruitgezet. Er is veel zacht en degelijk aanvoelend materiaal gebruikt. Alleen de omlijsting van het multimediascherm oogt wat simpel. Veel knoppen kom je niet tegen omdat de radio, het navigatiesysteem en alle veiligheidssystemen worden bediend via touchscreen van het R-Link 2-systeem. Na enige gewenning is het redelijk vlot reagerende scherm te doorgronden. Op de achterbank is de Mégane niet een van de ruimste auto’s in zijn klasse, maar krap is een te groot woord. Qua bagageruimte voldoet de nieuwe Renault met 580 liter prima aan de verwachtingen die je aan een auto in dit segment mag stellen. De rechtervoorstoel is neerklapbaar, zodat voorwerpen tot 2,77 meter lengte zijn te vervoeren.

Juiste Looks

De Mégane Estate is gebaseerd op Renaults modulaire CMFC/D-platform (Common Module Family). Er is veel aandacht besteed aan het onderstel en dat is voelbaar. Het is een strak sturende auto geworden zonder concessies te doen aan het comfort. Verkeersdrempels komen niet vervelend stug door en ten opzichte van de Talisman stuurt de Mégane net zo direct, maar met wat meer gevoel in het stuurwiel. Lange reizen worden simpelweg een plezier in deze auto, al hoef je een bochtig dijkweggetje ook niet te schuwen. Met Multi-Sense zijn de reacties van de motor op het gaspedaal aan te passen, net als het gevoel van de besturing en de sfeerverlichting. Er zijn vijf vooraf geprogrammeerde instellingen (Neutral, Sport, Comfort, Perso en Eco). Bovendien is het motorgeluid aan te passen, al klinkt dat erg geknutseld. De testauto staat op 17-inch wielen en dat lijkt de juiste maat. Niet te groot (lees: te stug) en niet te klein voor de juiste looks.

1700kg aan trekgewicht

Onder de motorkap van de testauto ligt de direct ingespoten 1.5 turbodieselmotor met 110 pk. Vooral zijn stille loop is een sterke eigenschap, nooit eist het motorgeluid overmatig de aandacht op. Onder de 2.000 toeren is het een kwestie van terugschakelen, maar eenmaal op gang wil de Mégane dCi 110 prima vooruit. Zelfs boven de 3.500 toeren zit er nog kracht in de motor, iets dat niet over alle turbodiesels gezegd kan worden. Voor een sportief gevoel zouden de schakelwegen korter mogen zijn, maar de zesbak schakelt voor de rest wel erg fijn. Voor mensen die een trekhaak gebruiken: er mag een forse 1.700 kilo achter de auto.

Als Bose-uitvoering is de Mégane rijkelijk voorzien van extra’s als een automatisch dimmende binnenspiegel, grootlichtassistent en handsfree-systeem voor het ont- en vergrendelen van de auto. Wat dat betreft is een prijs van 26.390 euro nog best te behappen. Bij de concurrentie zul je niet voor minder geld de showroom uitrijden. Elke Mégane (vanaf 21.140 euro) heeft overigens al cruise control en digitale radio (DAB+) met Bluetooth aan boord. Samen met een strak uiterlijk en een hoog comfortniveau heeft de nieuwe Mégane Estate het ongetwijfeld in zich om veel kopers te overtuigen.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Renault-dealer Van Kerkhof en Visscher in Rotterdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.461 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 110 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 260 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,3 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 3,7 l/100 km (1:27,0)
Gewicht: 1.287 kg
Vanafprijs: € 21.140
Vanafprijs testauto: € 30.240

Plus
+ Strak design
+ Fijne stoelen
+ Vlotte en stille dieselmotor

Min
– Trekkracht < 2.000 toeren
– Ingewikkeld infotainmentsysteem
– Materiaalgebruik rond touchscreen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s