2017 Citroën Jumpy M 2.0 BlueHDi 120 Club

Werkpaard van Citroën gaat nieuwe fase in

Citroën introduceerde halverwege 1994 de Jumpy, een middelgrote bestelwagen die samen met de Fiat Scudo en Peugeot Expert in de Sevel Nord-fabriek vlakbij het Franse Valenciennes werd gebouwd. Het onderstel was gebaseerd op dat van de Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta en Peugeot 806. Na een facelift in 2004 werkte PSA ook voor de tweede generatie uit 2006 samen met Fiat en vanaf de facelift in 2012 verkocht Toyota de bus als ProAce. In 2016 is de geheel nieuwe derde oplage gepresenteerd, waarbij Fiat zich terug heeft getrokken. De Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce worden ook nu weer in Valenciennes in elkaar geschroefd.

PSA

PSA is verantwoordelijk geweest voor de techniek van de drieling. Het EMP2-platform kennen we van de Citroën C4 Picasso, de 1.6 (95 of 115 pk) en 2.0 (122, 150 en 174 pk) dieselmotoren zijn eveneens van Franse komaf. Citroën levert de Jumpy als 4,60 meter lange XS, als M met een lengte van 4,96 meter en als XL van 5,31 meter. Een gerobotiseerde zesbak is optioneel op de 95 pk-motor, de 174 pk tweeliter heeft standaard een zestraps automaat. Naar wens heeft de Citroën een achterklep of twee achterdeuren en zowel links als rechts een schuifdeur. Ook een dubbele cabine is mogelijk.

Bestelauto’s

Bestelauto’s moeten vooral veel gebruiksgemak tegen lage kosten bieden. Dat zo’n werkpaard er niet onaardig uit hoeft te zien bewijst de Jumpy. Uiteraard is het grootste gedeelte van de auto met het oog op zo veel mogelijk laadruimte nog altijd vierkant vormgegeven, maar de neus geeft de nieuwe Citroën een eigen gezicht. Met zijn vrolijk kijkende, schuin aflopende koplampen past de Jumpy prima tussen de C3 en C4 Cactus. De motorkap is kort en dat zorgt samen met de hoge zit voor een goede overzichtelijkheid. Onder de grille begint de forse en uit één stuk opgebouwde bumper die vloeiend overloopt in de belijning van de wielkasten.

Laadvermogen

PSA heeft ook de verantwoordelijkheid voor het interieur op zich genomen. Zoals het een bestelauto betaamd is de Jumpy voorzien van een hele reeks opbergvakjes en zijn er specifieke houders voor een smartphone en een tablet als accessoire leverbaar. Robuustheid is noodzakelijk bij bedrijfsauto’s dus verwacht geen zachte en luxueuze materialen. Door dit duurzame interieur durf je wel een natte doek te halen om stof en gruis van de bouwplaats te verwijderen. Uiteraard kun je de Jumpy ook met een leren stuur en allerlei luxe features krijgen, maar een uitgeklede uitvoering heeft anno 2016 toch ook zijn charmes. De 1.588 kilo wegende testauto is een Jumpy M met een laadruimte van 5,3 kuub en een laadvloer van 2,41 meter, goed voor drie europallets. Het laadvermogen is een forse 1.512 kilo en aan de trekhaak mag een aanhanger van 2.500 kilo.

Krachtbron

Diep verscholen in het vooronder van de voorwielaangedreven Jumpy ligt in dit geval de soepele en vrij stille 2.0 BlueHDi-turbodiesel met 122 pk en 340 Nm. Ten opzichte van een personenauto is een bestelbus nog altijd minder goed geïsoleerd, wat betekent dat zowel motor, wind en banden hoorbaar zijn, maar dit heeft Citroën prima binnen de perken weten te houden. Door de korte overbrengingen van de zesbak heeft de Jumpy bij lage toerentallen al enorm veel trekkracht, ideaal voor het trekken van een zware aanhanger. Onder normale omstandigheden kun je schakellui rijden, en dat is maar goed ook want de pook schakelt hakerig. Een stevige bouwvakkershand kan weinig schade aanrichten, met wat kracht wissel je zelfs soepeler van verzet. Qua rijgedrag is een onbeladen Jumpy met zijn torsie-as achter op korte dwarsrichels licht springerig, glooiende weggedeeltes worden gerieflijk verwerkt. De stoelen zijn vlak vormgegeven, tijdens een vlot genomen bocht moet je je schrap zetten. Sportief rijden is niet aan zo’n bestelbus besteed, de lichte besturing geeft een goed gevoel, al ben je zelfs op rotondes al flink aan het hoepelen. Desondanks laat de Jumpy zich niet snel gek maken en steekt onderstuur niet te vroeg de kop op.

Citroën heeft met de uitstekend rijdende Jumpy een moderne bestelauto in het gamma. Het is een zeer praktische en duurzaam aanvoelende bus en de geteste 122 pk-versie is lekker vlot. Het leveringsprogramma biedt voor ieder wat wils en in de wereld van de bedrijfswagens speelt Citroën een aardig deuntje mee met Volkswagen, Mercedes-Benz en Ford.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Citroën-dealer Visscher in Culemborg.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 122 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 340 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,6 sec.
Topsnelheid: 169 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km (1:18,9)
Gewicht: 1.588 kg
Vanafprijs: € 17.000 (ex. BTW/BPM)
Vanafprijs testauto: € 21.100 (ex. BTW/BPM)

Plus
+ Praktisch gebruiksgemak
+ Fijne motor
+ Goede wegligging

Min
– Vlakke stoelen
– Onbeladen stevig geveerd
– Korte slag rempedaal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s