2017 Citroën C3 1.2 PureTech 110 Shine

Fris ontwerp, meer comfort en technische gadgets

Als opvolgers van de eigenzinnige Visa waren de AX en Saxo bijna geheel ontdaan van typische Citroën-eigenschappen. De eerste en tweede generatie C3 hadden dan wel een wat afwijkend design, op het gebied van techniek en rijeigenschappen onderscheidden ook zij zich niet van de concurrentie. Met de volledig nieuwe C3 zetten de Fransen zich weer af van de gevestigde orde. Met een uniek ontwerp, meer comfort en een aantal technische gadgets moet de B-segmenter de echte Citrofiel weer aanspreken. Tijd voor een test met de meest luxueuze en sterkste uitvoering.

Parijs

Op 29 juni jl. trok Citroën in Parijs het doek van de nieuwe C3. Na de Peugeot 207 en 208 en de Citroën C3 Picasso is dit het vierde model dat in de nu 10 jaar operationeel zijnde PSA-fabriek in het Slowaakse Trnava wordt gebouwd. Net als met de C4 Cactus heeft ontwerper Alexandre Malval bij het tekenen van de C3 de gebaande wegen verlaten. De auto is vijf centimeter langer, twee centimeter breder en vier centimeter lager dan zijn zeven jaar oude voorganger. De neus oogt stoer maar niet agressief en samen met de vloeiende daklijn geeft dat de C3 een lekker frisse uitstraling. Dat wordt nog eens versterkt als je kiest voor een leuke kleurencombinatie, in het geval van de testauto een koetswerk in Blanc Banquise en een dak in Rouge Aden.

Uiteraard vallen de Airbumps op die de C3 gemeen heeft met de C4 Cactus, maar dan een maatje kleiner. Deze stootkussens van TPU (thermoplastisch polyurethaan) bestaan uit veertien krasbestendige luchtcapsules. De basisuitvoering Live heeft ze niet, op de Feel zijn ze optioneel (200 euro). De geteste C3 Shine heeft ze standaard, maar naar wens kun je ze ook achterwege laten. Carrosserie en dak zijn in 36 kleurencombinaties te te krijgen, bovendien zijn er vijf verschillende soorten wielen leverbaar.

Interieur

Het interieur van de nieuwe C3 is volgens het sinds 1919 auto’s bouwende Citroën geïnspireerd op de wereld van de architectuur, de woninginrichting en het reizen. Leuk gezegd, maar het geheel oogt in ieder geval niet dertien in een dozijn. Rechte lijnen in combinatie met afgeronde hoeken kenmerken het netjes afgewerkte, maar uit vrij harde materialen opgebouwde dashboard met centraal een vaststaand 7-inch touchscreen. Een leuk detail zijn de riemen met sierstiksels op de portieren die doen denken aan de handgrepen van klassieke koffers. Voor het interieur kun je kiezen uit vier kleuren, in de testauto domineren rode accenten. Praktisch zijn de diverse opbergvakken en het grote dashboardkastje (6,25 liter).

Voorin zit je op weinig zijdelingse steun biedende, maar ruime en comfortabele stoelen met een mooie stof die je doen terugdenken aan de Visa die in 1978 ter wereld kwam. Hierin voel je de eigenzinnigheid van het Franse automerk terug. De ruimte op de achterbank is niet overweldigend, maar de kofferbak is met 300 liter voor een net geen vier meter lange auto voldoende groot. Een leuke gadget is de ConnectedCam, een full HD-camera met groothoeklens achter de binnenspiegel. Hiermee kun je een video van een minuut opnemen en foto’s maken om dit vervolgens te delen op sociale media of per e-mail te versturen.

Nieuwe C3

De nieuwe C3 staat op het PF1-chassis waarop ook de DS 3 ende Peugeots 208 en 2008 staan. Veel mag dan herinneren aan de Visa, het rijgedrag is compleet anders. Het is Citroën uitstekend gelukt comfort te combineren met een prima stuur- en bochtgedrag. De testauto staat op brede 205/50 R17-banden, dus met een maatje kleiner schoeisel zal de C3 nog wat gerieflijker aanvoelen, maar vooral lange welvingen in het wegdek worden keurig gladgestreken. Korte richels komen niet overdreven hard het interieur binnen en van overhellen is nauwelijks sprake. De op een na kleinste Citroën is echt een plezierige auto om mee te rijden. Qua besturing zijn er concurrenten die een bocht scherper weten aan te snijden, maar de installatie is precies goed bekrachtigd en niet al te gevoelloos. Mooi om te ervaren hoe stalgenoten als de DS 3 en Peugeot 208 met hetzelfde onderstel compleet anders aanvoelen.

Prijslijst

In de prijslijst staan drie driepits 1.2 PureTech-motoren met 68, 82 en 110 pk. Dieselen kan met een 75 of 100 pk sterke 1.6 viercilinder. Wij rijden met de sterkste benzinemotor en die maakt de C3 aangenaam vlot. Het is vooral ook een stille en soepele motor, in vrijwel alle situaties. Als je ervoor gaat zitten en flink toeren maakt snatert het blokje lekker, maar normaliter ligt het geluidsniveau erg laag. Opvallend zijn de vrij lange overbrengingsverhoudingen van de vijfbak die schakelt met een rubberachtig gevoel en lange slagen. Bij 100 km/h in vijf draait het machientje voorin 2.250 toeren, bij 120 op de teller niet meer dan 2.750 toeren. Er zijn genoeg auto’s in deze klasse die 1.000 toeren meer nodig hebben. Keerzijde is wel dat de C3 gezien zijn 110 pk wat minder vlot aanvoelt dan verwacht, al beoordelen we zijn prestaties nog steeds als zeer goed.

Voor 14.684 euro heb je een C3 Live met cruise control en een Lane Deparure Warning System, maar de tegelijkertijd iets sterkere en beter uitgeruste C3 Feel is voor 16.784 euro een beter aanbod. Deze heeft onder meer airco, mistlampen en een radio. De topuitvoering is de 1.800 euro duurdere Shine met 16-inch lichtmetalen wielen, een achteruitrijcamera, automatische airco, vier elektrische ramen en licht-, regen- en parkeersensoren. Citroën wilde met de nieuwe C3 weer terug naar zijn roots en dat is goed gelukt. Het is een hele fris uitziende auto geworden met een comfortabel, maar strak genoeg weggedrag. Met 110 pk is deze B-segmenter bovendien lekker vlot en het uitrustingsniveau staat op een hoog plan. Qua beenruimte op de achterbank behoort de C3 niet tot de meest ruime auto’s en naar de bediening van de versnellingsbak mag nog een keer gekeken worden. De C4 Cactus is een groot succes en de C3 heeft het in zich om zijn grotere broer te evenaren.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Citroën-dealer Visscher in Culemborg.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 110 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 205 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,4 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,6 l/100 km (1:21,7)
Gewicht: 1.025 kg
Vanafprijs: € 14.684
Vanafprijs testauto: € 20.084

Plus
+ Fris design
+ Vlotte en stille driecilinder
+ Comfortabel, maar strak rijgedrag

Min
– Lange schakelwegen
– Beenruimte achterin
– Vette vingers op touchscreen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s