2017 Fiat Panda 0.9 TwinAir 60 Pop Star

Vrolijke Panda bovenaan in eigen land!

Zo revolutionair als de originele Panda uit de jaren tachtig was de tweede generatie in 2003 niet. Zijn praktisch ingerichte voorganger had een carrière van meer dan twintig jaar achter de rug en zelfs in zijn nadagen nog mateloos populair. Eind 2011 verscheen Panda nummer drie, een goede doorontwikkeling van het voorgaande model. In thuisland Italië is de Panda met grote voorsprong de bestverkochte auto überhaupt, bij ons scoort de kleinste Fiat zelfs in het A-segment niet meer dan gemiddeld.

De vorige Panda mocht Italië strikt genomen niet als zijn thuisland betitelen omdat zijn paspoort Polen als geboortegrond aangaf. De Italiaanse overheid en de leiding van Fiat zelf hebben echter besloten dat er meer modellen binnen de eigen landsgrenzen moesten worden gebouwd. Zodoende rolt de derde generatie Panda, intern type 319 genoemd, sinds zes jaar in de voormalige Alfasud-fabriek in Pomigliano d’Arco van de band. Qua design bouwt de huidige Panda voort op dat van zijn voorganger, maar hoofdontwerper Roberto Giolito van Centro Stile Fiat heeft er meer stijl in aan willen brengen.

Squircle

Een prominent terugkerend element is de ‘Squircle’, een geometrische vorm uit de combinatie van vierkant en rond. Volgens Giolito moet dit de harmonie tussen efficiëntie en robuustheid van de allereerste Panda met het gemak en de flexibiliteit van de tweede generatie verbinden. Bovendien moet zo de stijl van de retro vormgegeven 500 weerspiegeld worden. Feit is dat de lijnen van de leuk en speels ogende A-segmenter zachter en minder hoekig zijn geworden. Aan de zijkant heeft Fiat het karakteristieke derde zijruitje behouden, hierdoor oogt de alleen als vijfdeurs leverbare Panda wat meer op een kleine MPV dan op een hatchback.

Interieur

Ook in het interieur steekt de ‘Squicle’ op veel plaatsen de kop op. Kijk maar naar het stuur, de behuizing van de meters, de pookknop en de stoelbekleding. Overal zie je de afgeronde vorm terug. Ten opzichte van veel concurrenten zit je in de 3,65 meter lange Panda wat hoger, ook op de achterbank. Samen met de uitstekende overzichtelijkheid van de auto leidt dit tot een grote wendbaarheid in de stad. Een lichte besturing, een korte draaicirkel en een korte wielbasis zijn een prima recept om door krappe straatjes te manoeuvreren. De voorstoelen missen een voldoende lange zitting, maar de ruggensteun is prima.

Achterin zit een persoon van 1,82 meter met zijn knieën tegen de voorstoel en het hoofd raakt net de hemelbekleding, maar er zijn concurrenten die hier minder ruimte bieden. Dat gaat ook op voor de 225 liter metende bagageruimte. Aan de brede middelste spaken van het in hoogte verstelbare stuur is het wennen. Qua afwerking valt er weinig te klagen aan boord van de kleine Italiaan. Er zijn veel harde plastics gebruikt, maar het geheel steekt netjes in elkaar en ook op de portieren vinden we bekledingsstof.

Motortje?

Dan het punt waarop de Panda echt enig in zijn soort is: de atmosferische tweecilinder met 60 pk in zijn korte neusje. De TwinAir-motor is er voor € 1.000 extra ook met turbo en 80 pk en voor hetzelfde bedrag kun je kiezen voor de viercilinder 1,2-liter met 69 pk. Fiat Powertrain Technologies heeft het blokje dat in 2011 gekozen is tot Engine of the Year voor zien van MultiAir-techniek (variabele inlaatkleptiming), een enkele bovenliggende nokkenas (SOHC) en een distributieketting. Ten opzichte van de 1.2 met vier verbrandingsruimtes is de tweepitter 23 procent korter en 10 procent lichter. Volgens Fiat moet de TwinAir-motor uit de Small Gasoline Engine-familie (SGE) zorgen voor minder thermische verliezen, maar dat gaat wel gepaard met wat nadelen.

Vroegere Panda’s

Net als vroeger herken je de Panda TwinAir van verre aan zijn vrolijke motorgeluid, een combinatie van geratel en geroffel. Veel omstanders kijken om of moeten even lachen als ze de auto horen optrekken. Vooral in de stad is de motor vanbinnen erg goed hoorbaar en voel je trillingen in het stuur. Op de snelweg verdwijnt het geroffel naar de achtergrond, ook daar voelt de kleine Panda zich thuis. Het vrij pittige motortje stoomt met weinig aandringen makkelijk door tot 140 km/h waarbij de toerenteller 4.250 omwentelingen per minuut aangeeft. Bij 120 op de klok staat de wijzer op een aanvaardbare 3.600 toeren.

Net zoals bij een driecilinder klimt de TwinAir sneller en nerveuzer in de toeren dan een rustige viercilinder. Bij 2.500 toeren schakelen met de soepele en van de juiste overbrengingsverhoudingen voorziene vijfbak wordt bijna een kunst op zich omdat het torretje zich het lekkerst voelt tussen de drie- en vijfduizend toeren. Als je dit karakter niet op waarde weet te schatten is de meerprijs voor de ‘ouderwetse’ 1.2-motor geen verkeerde uitgave.

De alerte motor past goed bij het weggedrag van de Panda. Zoals gezegd is de overzichtelijkheid uitstekend en op zijn 175/65 R14-banden slecht hij dijkweggetjes met veel plezier. De besturing had minder licht gemogen, vooral omdat er ook nog een City-stand voor het parkeren beschikbaar is. Meer gevoel in de installatie zou ook geen kwaad kunnen. Op snel genomen rotondes schuift het wagentje veilig over zijn neus naar de buitenkant van de bocht, waarna er bij het loslaten van het gaspedaal zelfs een klein uitstapje van de achterkant voelbaar is. Samen met het prima regerende tweecilindertje leidt dit tot aardig wat rijplezier. Het veercomfort is ondanks de korte wielbasis zeer netjes, harde klappen komen nauwelijks tot de inzittenden door.

Conclusie

Begrijpelijk dat de Panda in Italië de bestverkochte auto is. Op bergweggetjes en in kleine dorpjes komt de auto volledig tot zijn recht. Zeker in combinatie met de TwinAir-motor geeft de auto best wat rijplezier, de variant met turbo zal dit ongetwijfeld nog vergroten. Wil je een minder nerveus reagerende aandrijflijn, kies dan voor de viercilinder. Op het gebied van uitrustingsniveaus heeft Fiat voor ieder wat wils en opties kosten niet de wereld. Waarom de Panda in ons land slechts gemiddeld verkoopt? Tsja, veel concurrenten stunten met acties en voordeeltjes en veel mensen vinden de andere modellen vaak leuker ogen. Dat doet echter niets af aan het bestaansrecht van Fiats kleinste.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Fiat-dealer Visscher in Gorinchem.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 964 cc
Cilinders/Kleppen: 2/4
Max. vermogen: 60 pk bij 6.250 tpm
Max. koppel: 88 Nm bij 3.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 15,7 sec.
Topsnelheid: 159 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 930 kg
Vanafprijs: € 11.030
Vanafprijs testauto: € 12.030

Plus
+ Motor reageert alert op het gas
+ Schuwt ook de snelweg niet
+ Goed weggedrag

Min
– Besturing te licht
– Korte zitting voorstoelen
– Trillingen tijdens optrekken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s