2017 Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 Blue Lease Premium

Van gemiddelde crossover naar overtuigende SUV

Na zeven jaar mag de eerste Peugeot 3008 met pensioen en rolt inmiddels nummer twee van de band in het Franse Sochaux. Met 870.000 stuks, waarvan er zo’n 14.000 in Nederland zijn verkocht, was de crossover best succesvol. Met de nieuwe 3008 gooit Peugeot het over een andere boeg door er een echte SUV van te maken. Op deze manier moet een landgenoot als de Renault Kadjar, maar ook de Volkswagen Tiguan het leven zuur gemaakt worden. Tijd voor een test met de 3008 1.6 BlueHDI 120 Blue Lease Premium.

Gilles Vidal

Ontwerper Gilles Vidal en zijn team hebben zich voor het exterieur van de in 14 kleuren leverbare 3008 laten inspireren door de Quartz Concept uit 2014. Er staat een stoere SUV voor je met scherpe, katachtig vormgegeven (LED-)koplampen, grote luchtinlaten en een brede grille met prominent in het midden de leeuw van Peugeot. Aan de zijkant zijn het de hoge raamlijn en de vloeiende lijnen die de auto een robuuste uitstraling geven. De kleur Metallic Copper van de testauto is een echte eyecatcher die goed combineert met de herfstkleuren van de bladeren op de weg. Opvallende details aan de achterkant zijn de kleine achterruit en de hooggeplaatste kentekenplaat.

Peugeot heeft voor het interieur Bertrand Rapatel verantwoordelijk gesteld. Waarschijnlijk niet voor het laatst, want zowel de vormgeving als de afwerking van het dashboard zijn verbazingwekkend mooi. Alle 3008’s hebben een fraai digitaal instrumentarium dat diverse instellingen kent. Je kunt niet alleen de kaart van het navigatiesysteem voor je toveren, ook een hele minimalistische opstelling met enkel een digitale kilometerteller is mogelijk. Op de middenconsole vinden we het 7-inch touchscreen van het infotainment-/navigatiesysteem, maar gelukkig zijn er ook zogenaamde Toggle Switches (sneltoetsen) voor de meest gebruikte functies als de radio en airco.

Materialen

De gebruikte materialen voelen hoogwaardig en duurzaam aan, dat heeft Peugeot goed voor elkaar. Ook de forse, stevige en met een flinke zijdelingse steun gezegende stoelen geven een goed gevoel. Na een korte tijd wen je al snel aan het compacte stuurtje waar de klokkenwinkel bovenuit torent. De nieuwe 3008 is een stuk ruimer dan zijn voorganger, hij is dan ook bijna een decimeter langer geworden. Op de achterbank van de 4,45 lange SUV heeft iemand van 1,82 meter meer dan voldoende beenruimte en plek voor het hoofd is er in overvloed. Bovendien zit de achterbank erg prettig en is de bagageruimte flink gegroeid naar 520 liter. De tweedelige achterklep van de vorige 3008 is verleden tijd, maar bij het nieuwe model is de klep naar wens wel elektrisch bedienbaar.

Peugeot levert de 3008 met twee benzine- en twee dieselmotoren, gecombineerd met een handgeschakelde of automatische zesbak. Bovendien heb je de keuze uit zes uitrustingsniveau’s. De 3008 is gebaseerd op het EMP2-platform wat ook gebruikt wordt voor de 308 en Expert/Traveller. Ten opzichte van de vorige 3008 met dezelfde dieselmotor weegt de nieuwe generatie 119 kilo minder, bovendien staat de testauto op Michelin ‘Slimline’-banden in de maat 205/55 R19. Dit rubber moet zorgen voor een lage rolweerstand gecombineerd met een goed veercomfort en een uitstekende wegligging. Momenteel levert alleen Michelin deze maat als zomer- en winterband (Primacy 3 en Alpin 5). Dat de 3008 een forse SUV is met een hoger zwaartepunt dan een 308 SW is duidelijk in snelle bochten. Rechtuit spoort de auto als een trein, maar vlot genomen klaverbladen of rotondes eindigen in licht onderstuur. Geen probleem, waarschijnlijk zit de doelgroep van de 3008 ook niet te wachten op een scherp sturende Franse gezinswagen. Adaptieve dempers zijn niet leverbaar, maar het veercomfort is ook in combinatie met de 19-inch wielen voldoende goed. Een kleinere bandenmaat zal dit alleen maar verbeteren. Wel worden korte oneffenheden goed doorgegeven aan de passagiers. De besturing is licht en biedt weinig gevoel, daar mag Peugeot zich nog een keer over buigen. Door het kleine stuurtje is de installatie erg direct, maar meer feedback blijft welkom.

BlueHDI

De 1.6 BlueHDI-motor met 120 pk voelt vlotter aan dan de acceleratie van 0-100 km/h in 11,2 seconden doet vermoeden. Vooral de 300 Nm trekkracht draagt bij aan een soepele snelheidsopbouw. Met 1.279 kilo is deze 3008 relatief licht en tussensprintjes verlopen vlot. Dat het er dieselmotor in het vooronder ligt merk je nauwelijks, het geluidsniveau is erg laag. Schakelen doet de 3008 wat houterig, maar van hakerigheid is geen sprake. De pook staat ideaal hoog op de middenconsole.

Peugeot is verheugd dat de 3008 kort na zijn introductie al zo’n groot succes is. Er zijn met 24.000 stuks, waarvan 15.000 in Frankrijk, inmiddels drie keer meer orders getekend dan verwacht en voor de productie in het Franse Sochaux zijn alle verloven ingetrokken. Niet zo vreemd ook, want de nieuwe 3008 is een erg fijne en praktische gezins-SUV die er bovendien erg goed uitziet. De 1.6 BlueHDI-motor presteert prima en is mooi stil. Wel mogen zijn makers nog even naar de gevoelloze besturing kijken. Voor de rest niets dan lof over de nieuwe Fransman.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot-dealer Visscher in Culemborg.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.560 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 120 pk bij 3.500 tpm
Max. koppel: 300 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
Topsnelheid: 189 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 1.229 kg
Vanafprijs: € 29.384
Vanafprijs testauto: € 38.124

Plus
+ Relatief laag gewicht
+ Uitstekende afwerking
+ Vlotte en stille dieselmotor

Min
– Geen adaptieve dempers leverbaar
– Volledige uitrusting kost geld
– Lichte, gevoelloze besturing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s