Suzuki S-Cross 1.0 BoosterJet Exclusive 2017

Gefacelifte S-Cross 2017 van alle markten thuis

Het is geen praktische stationwagon, geen stoere crossover en al helemaal geen vierwielaangedreven alleskunner. Eenvoudig is het niet om de Suzuki S-Cross in het juiste hokje te plaatsen. Laten we het erop houden dat de auto van al deze drie segmenten enkele eigenschappen in zich heeft. De Japanners hebben de S-Cross onlangs voorzien van een flinke facelift, waarbij ook de techniek niet ongemoeid is gelaten. Hoog tijd voor een test met de bestverkochte uitvoering voorzien van de nieuwe driecilinder turbomotor.

Na de eigenaardige Liana kwam Suzuki in 2006 met de SX4, een opgehoogde hatchback die het vertikte een echte crossover te zijn. Desondanks was de auto leverbaar met vierwielaandrijving, maar dat was eerder handig voor het trekken van een caravan dan voor het ploegen door onbegaanbaar terrein. Trouwe Suzuki-rijders zijn veelal particulieren die tijdens de zomermaanden graag hun mobiele huisje of fietsenrek aan of op de trekhaak hangen. Precies de doelgroep die het merk destijds voor ogen had. Na een facelift in 2009 verscheen in 2013 de twintig centimeter langere SX4 S-Cross. Stoerder, ook leverbaar met vierwielaandrijving, maar wel een slag duurder dan zijn voorganger. Onlangs is dit model met een aangescherpt uiterlijk gepresenteerd en afgaande op de persfoto’s mikt Suzuki nog altijd op Jan Modaal met een fietsenrek. De aanduiding SX4 staat nog wel op de auto, maar in de folder wordt alleen over S-Cross gesproken.

Vernieuwd

De vernieuwde S-Cross herken je vooral aan de opvallende chromen grille, anders gemodelleerde (LED-)koplampen en de strakker vormgegeven bumpers. Al met al oogt het geheel wat chiquer dan voorheen. Voor de rest is de auto zichzelf gebleven, de achterkant is op de lichtunits na nauwelijks gewijzigd. Als je met de S-Cross op de camping aankomt zul je niet gauw nagekeken worden, het is simpelweg een onopvallend en netjes gestileerde auto. Dezelfde woorden kenschetsen het interieur, ook hier geen opvallende tierelantijnen. Suzuki heeft op diverse plaatsen geïnvesteerd in mooiere materialen en het prima bedienbare infotainmentsysteem is vernieuwd. Voor een gezin van vier personen is de 4,30 meter lange S-Cross een zeer ruime auto. Zowel voorin als op de achterbank zit je erg ruim, zeker de hoofdruimte achterin is uitstekend. Met 430 liter aan bagageruimte kun alle kanten op, praktisch is de laadvloer die in twee hoogtes is te verstellen. Voor een prettige zitpositie heeft de bestuurder genoeg instelmogelijkheden van stoel en stuur, een wat minder vlak vormgegeven zitting had welkom geweest.

Motors

Zelfs met de basismotor, de nieuwe 1.0 BoosterJet met 112 pk die we kennen uit de Baleno, kom je in deze Japanner niets te kort. Tussen de 2.000 en 3.500 toeren heeft de driecilinder altijd 170 Nm trekkracht paraat en in combinatie met de fijn schakelende vijfbak is het geen probleem om vlot vooruit te komen. Bovendien houdt de motor zich onder normale omstandigheden keurig op de achtergrond, als je het gaspedaal naar de bodem trapt komt er een aardig roffeltje het interieur binnen. Op zijn 215/55 R17-banden spoort de S-Cross prima, al is het geen sportieve auto. Het weg- en stuurgedrag is keurig voor elkaar en stelt de bestuurder nooit voor verrassingen. Qua veercomfort scoort de S-Cross niet meer dan voldoende en ook de besturing is niet heel scherp. Daarentegen zal de doelgroep van deze Suzuki weinig te klagen hebben, de auto rijdt simpelweg prima en gebalanceerd zonder uit te blinken op een bepaald vlak.

Verschillende uitrustingen

De S-Cross is er als Comfort, Exclusive en High Executive. Naast de geteste 1.0-motor is er tevens een 1.4 BoosterJet met 140 pk en een zesbak. Dit blok kan ook gekoppeld worden aan een automaat en vierwielaandrijving. Voor 20.999 euro staat de S-Cross al bij je voor de deur, wil je de meest luxe en capabele uitvoering dan dien je de dealer 32.499 euro over te maken. Qua uitrusting ontbreekt het de S-Cross Exclusive weinig, ten opzichte van de Comfort horen lichtmetalen wielen, een achteruitrijcamera en automatische airco er dan bij. Als High Executive beschikt over een panoramadak, parkeersensoren rondom en diverse veiligheidssystemen.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 988 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 112 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 170 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 5,0 l/100 km (1:20,0)
Gewicht: 1.065 kg
Vanafprijs: € 20.999
Vanafprijs testauto: € 23.499

Plus
+ Onopvallende, maar nette uitstraling
+ Fijne turbomotor
+ Ruim interieur

Min
– Volledig aangekleed fors aan de prijs
– Geen losse optiemogelijkheden
– Vlakke voorstoelen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s