Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT Trend Ultimate 2017

Zorgt derde generatie Ford Ka voor Kannibalisatie?

Ford heeft de derde generatie Ka geïntroduceerd, nu met een +’je als toevoeging. Waarom? Omdat de Ka meer naar het B-segment is toegekropen waarin Ford sinds 1976 is vertegenwoordigd met de Fiesta. De Ka+ moet volgens de marketeers een alternatief zijn voor klanten die ‘een ruime, kwalitatief hoogwaardige auto met een hoog uitrustingsniveau tegen een betaalbare prijs’ willen. Waarschijnlijk zal de Ka+ niet voor kannibalisatie gaan zorgen, de Fiesta blijft technisch en kwalitatief gezien nog altijd de betere auto. Ford-dealers melden zelfs de evergreen tegen een lagere vanafprijs aan te kunnen bieden.

De alleen als vijfdeurs leverbare Ka+ is feitelijk geen geheel nieuw model, in Zuid-Amerika en India rijdt hij al bijna twee jaar rond onder de naam Figo. De auto is ontworpen in Brazilië en voor de Europese markt wordt de Ka+ gebouwd in India, net als de EcoSport. Ford is verzot op het maken van auto’s met een en hetzelfde design voor de hele wereldmarkt, ook de Ka+ maakt deel uit van de One Ford-strategie. Ondersteltechnisch staat de stadsauto op het mondiale B-platform van de Fiesta en qua maatvoering verschillen de twee dan ook nauwelijks van elkaar. Zoveel tongen de eerste Ka uit 1996 wist los te maken met zijn vernieuwende design, zo bescheiden is de derde generatie vormgegeven. Ford heeft het over Kinetic 2.0 en veel elementen zijn inderdaad op diverse andere modellen van de Amerikaans-Duitse autobouwer terug te vinden. De grille, koplampen en raamlijn lopen keurig in de pas met familieleden als de Fiesta, Focus en Mondeo en her en der zijn chromen accenten toegepast. Geen polariserend uiterlijk dus voor de Ka+, de Fiesta ziet er sprankelender uit, al is de vrolijk gele kleur van de testauto niet te ontwijken.

Ook vanbinnen is de Ka+ duidelijk herkenbaar als Ford. Het stuur, de middenconsole met zijn staande ventilatieroosters en het kleine beeldscherm van de radio kennen we uit de Fiesta. Ergonomisch zit alles op de juiste plek, al blijft de kritiek op de priegelige radioknopjes overeind. Ten opzichte van de Fiesta is de Ka+ minder hoogwaardig afgewerkt, Ford spreekt liever over slijtvast. Allerminst armoedig, maar het verschil is overduidelijk en daar kunnen een paar chromen randjes weinig aan veranderen. Praktisch is het interieur van de Ka+ met volgens Ford maar liefst 21 opbergvakken wel. Ook de ruime instap en zitruimte op de achterbank zijn prima voor elkaar gezien de compacte afmetingen van de auto. Voorin zit je op eenvoudige, maar qua stevigheid fijne stoelen. Met 270 liter bagageruimte kom je in deze klasse weinig te kort, de vier centimeter langere Fiesta biedt slechts 25 liter meer. Een ruimhartigere afwerking van de achterklep kon er helaas niet af, aan de binnenkant blinkt de carrosseriekleur je tegemoet.

Voor de Europese markt is de Ka+ voorzien van een andere onderstelafstemming en een aangepaste besturing. De Ka+ mag dan wel in India gebouwd worden, zijn fijne weg- en stuur- en schakelgedrag doen in niets onder voor de Fords uit de Duitse fabrieken. Mede door de 195/55 R15-banden rijdt de Ka+ erg stabiel en de snelheidsafhankelijk bekrachtigde, maar niet te lichte besturing geeft veel feedback. Op rotondes en in krappe straatjes voelt deze wendbare stadsauto zich thuis. Aan boord worden de passagiers niet gestoord door veel wind- en bandengeruis, al zou een extra laag isolatie in de wielkasten geen overbodige luxe zijn. De veerwegen zijn aan de korte kant en de Fiesta reageert gerieflijker op oneffenheden, maar ook lange afstanden zullen weinig problemen opleveren in de Ka+. Onder de motorkap van de Ka+ snort een zestienkleps 1.2 Ti-VCT Duratec-benzinemotor met naar keuze 70 of 85 pk. Deze viercilinder met een dubbele bovenliggende nokkenas is afgeleid van de 1,25-liter uit de Fiesta en voorzien van dubbele variabele kleptiming. Om 955 kilo in beweging te brengen zou 85 pk ruimschoots voldoende moeten zijn, maar qua rijprestaties komt de motor niet helemaal uit de verf. Voor dagelijks gebruik is het een voldoende sterke, vriendelijke en soepele machine, maar reservekracht is er nauwelijks. Gelukkig schakelt de vijfbak erg prettig, zodat het geen straf is om een tandje terug te schakelen.

Ford levert de Ka als Trend Essential met 70 pk (€ 12.995) en Trend Ultimate met 85 pk (€ 14.295). Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór en spiegels, een deelbare achterbank en mistlampen krijg je sowieso mee. De Ultimate biedt naast 15 pk extra ook handbediende airco en een radio/cd-speler met Bluetooth. Dat de basisversie een lokkertje is komt ook naar voren in de optielijst. Op de Essential kun je enkel een ander kleurtje bestellen. Voor automatische airco, cruise control en lichtmetalen wielen word je direct doorverwezen naar de Ka+ Trend Ultimate. Gelukkig zijn de optieprijzen zeer schappelijk, maar een Ka+ met alles aan boord wat mogelijk is kost ruim 17 mille. Voor dat geld heb je ook een leuk aangeklede Hyundai i20 of Suzuki Baleno, modellen die bovendien betere garantievoorwaarden kennen. Al met al is de hoger in de markt gepositioneerde Ka+ geen vervanger van de vorige Ka. De auto zal binnen het Ford-programma waarschijnlijk weinig klanten bij de Fiesta wegtrekken. Het zijn vooral zaken als praktische gebruiksmogelijkheden en lage gebruikskosten die bij de Ka+ overtuigen.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Ford-dealer Wensveen in Alblasserdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.196 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 85 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel: 112 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,9 sec.
Topsnelheid: 166 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,8 l/100 km (1:20,8)
Gewicht: 955 kg
Vanafprijs: € 12.995
Vanafprijs testauto: € 14.295

Plus
+ Praktische en wendbare stadsauto
+ Goed weg- en stuurgedrag
+ Ruim interieur

Min
– Afwering op minder hoog plan
– Trekkracht bij lage toeren
– Basisversie is lokkertje

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s