Rijden met de nieuwe Peugeot 108 1.2 Puretech GT-Line

Stadsrakker met speelse en sportieve uitstraling

1-peugeot-108-main-image-large_transzgekzx3m936n5bqk4va8rqj6ra64k3taxfzq0dvibjw

Al elf jaar lang doen de Peugeot 107 en 108 mee in het segment van de kleine stadsauto’s. Samen met zijn halfbroers Citroën C1 en Toyota Aygo heeft hij al lang niet meer het rijk alleen. We moeten eerlijk zijn: veel automerken hebben inmiddels modellen naar voren geschoven die beter zijn afgewerkt, comfortabeler rijden en een ruimer interieur bieden. Desondanks blijft de in het Tsjechische Kolin gebouwde drieling een aantrekkelijk aanbod en is het afhankelijk van je smaak waar de voorkeur naar uitgaat. Peugeot gaat sinds kort op de sportieve toer met de 108 GT-Line.

108_1402styp015

Van de C1, 108 en Aygo valt de Peugeot blijkbaar het meest in de smaak. In de eerste acht maanden van 2016 zijn er 5.814 stuks van de 108 verkocht, tegenover 2.768 C1’s en 3.946 Aygo’s. Met zijn strak vormgegeven neus ziet de kleine Peu er best chic en elegant uit, zeker als je de auto aankleedt in een flitsende kleur. Personalisatiemogelijkheden zijn er genoeg: met stickers, wielen en lakkleuren in allerlei soorten en maten kun je de 3,48 meter korte 108 precies aan je wensen laten voldoen. Typisch Peugeot zijn de achterlichten met de drie lichtbanen die een diepte-effect hebben. De sportieve GT-Line onderscheidt zich met zwarte buitenspiegels, een (nep)diffusor met chromen uitlaatsierstuk in de achterbumper, 15-inch wielen en een donkergetinte achterruit.

peugeot_108gtline_header

Ook het interieur kan naar eigen smaak worden aangekleed. Onder meer de panelen rondom het stuur, de pook, de luchtopeningen en de middenconsole zijn omwisselbaar. Op het gebied van afwerking is er ten opzichte van de vorige 108 een stap voorwaarts gemaakt. Verwacht hier echter niet het niveau van een Opel Karl of Volkswagen up!, maar net als het exterieur oogt ook de binnenkant van Peugeots kleinste een stuk frisser dan dat van zijn tegenstrevers. De GT-Line heeft standaard een navigatiesysteem met een 7-inch touchscreen en desgewenst een achteruitrijcamera. Vanbinnen is de 1,62 meter brede 108 nog steeds niet de ruimste in zijn klasse, vooral op de achterbank is het inschikken geblazen. Voorin heeft Peugeot erg fijne stoelen met een leuk stofje en traploos verstelbare leuningen gemonteerd en het stuur is in hoogte verstelbaar.

gtlinela-1024x473

De eerste generatie 108 had met 139 liter nauwelijks een waardige bagageruimte, het huidige model is met 168 liter ook niet overweldigend ruim, maar elk litertje telt. Bovendien is de laadopening 7,5 centimeter breder. Door de compacte afmetingen is de auto enorm wendbaar in de stad. Het is gewoon leuk om met de auto krappe straatjes te trotseren. De besturing is op de juiste manier bekrachtigd, vrij direct en voelt goed aan. Neigingen tot onderstuur heeft Peugeot inmiddels weten te verminderen, bovendien is het veercomfort zeer redelijk.

ook-peugeot-108-krijgt-gt-line-5756992357ba4

Het korte motorkapje van de 108 GT-Line bedekt de 1.2 liter driecilinder Puretech benzinemotor met 82 pk en 116 Nm. De andere 108-uitvoeringen zijn er ook met een 69 pk sterke 1.0-motor. Volgens de officiële metingen verbruikt de 108 1.2 Puretech 4,3 liter benzine per 100 km en met 840 kilo is het nog altijd een lichtgewicht. Wie wel eens in een C1, 108 of Aygo gereden heeft zal het geluid van de motor herkennen. Peugeot heeft weinig isolatie toegepast, waardoor het gebrom (en alle steentjes die de wielkasten passeren) duidelijk hoorbaar is. Gelukkig is het door de lange versnellingsbakverhoudingen op constante snelheid nog goed uit te houden aan boord, maar stil is de 108 niet. Qua prestaties staat de 1.2 Puretech een niveau hoger in de rangorde dan zijn minder sterke broertje. De 13 paardenkrachten extra zorgen voor precies dat beetje extra wat de eenliter vooral op de snelweg mist. Met 82 pk en het lekker speelse onderstel geeft de 108 veel rijplezier.

Toen de 107 elf jaar geleden op de markt kwam stond het model aan de top van het A-segment. Inmiddels is er veel gebeurd en voelen auto’s met een prijs tussen de 10.000 en 15.000 euro aan als een klasse hoger. Peugeot zit met de huidige 108 de concurrentie op de hielen, maar qua afwerking en comfort scoren veel concurrenten beter. Op het gebied van design springt de 108 echter meer in het oog. Een leuk uiterlijk is in de klasse van de stadsauto’s geen onbelangrijk aankoopargument. Samen met de pittige motor, sportieve GT-Line elementen en een uitgebreide optielijst maakt dat de 108 nog altijd een aanrader.

Tekst: Arno Lommers
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot Nederland.

Bekijk hier meer foto’s van de Peugeot 108.

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.199 cc

Cilinders/Kleppen: 3/12

Max. vermogen: 82 pk bij 5.750 tpm

Max. koppel: 116 Nm bij 2.750 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.

Topsnelheid: 170 km/h

Transmissie: handgeschakelde vijfbak

Gem. verbruik: 4,3 l/100 km (1:23,3)

Gewicht: 840 kg

Vanafprijs: € 10.900

Vanafprijs testauto: € 16.750

Plus

+ Eigenzinnig design

+ Pittige driecilinder

+ Veel personalisatie mogelijk

Min

– Ruimte op achterbank

– Met opties niet goedkoop

– Afwerking niet op niveau concurrentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s