Rijtest met de Peugeot 308 1.2 PureTech 130 GT-line: Als bijtelling geen rol speelt

Na het succes van de 308 SW met dieselmotor op de zakelijke markt zou je haast vergeten dat het gamma van Peugeots compacte middenklasser ook voor particulieren aantrekkelijke uitvoeringen omvat. Het deel van de Nederlanders die hun auto zelf kopen of financieren heeft tenslotte geen oren naar bijtellingspercentages. Ook rijden zij vaak niet genoeg kilometers om een diesel te laten renderen en kiezen daarom voor een benzine-uitvoering. Daarom in deze test: de vijfdeurs 308 1.2 PureTech 130 voorzien van het sportieve GT-line pakket.

Rijtest Peugeot 308 voor

De proporties van de huidige generatie 308 zijn goed uitgebalanceerd, het is een vijfdeurs hatchback met een dynamische en zelfverzekerde uitstraling. Met 4,25 meter van voor tot achterbumper valt hij mooi tussen zijn concurrenten die in hun laatste gedaante ook sportief ogen. Het zal een kwestie van smaak zijn waar je keuze op valt. Deze 308 GT-line in Rouge Ultimate oogt extra vlot door de 17-inch wielen (testauto 18-inch), strakke bumpers, zwarte spiegels, uitlaatsierstukken en extra getinte achterruiten. Kortom: er staat zonder meer een zeer geslaagde auto voor je.

Rijtest Peugeot 308 koplamp

In het interieur, met in de GT-line een zwarte hemel en aluminium pedalen, is de dynamische lijn doorgezet. Peugeot heeft de 308 een overzichtelijk en zeer netjes afgewerkt dashboard gegeven. Er is gekozen voor een i-Cockpit met een klein, laaggeplaatst sportstuur en een hoog gepositioneerde klokkenwinkel. Je kunt de bestuurdersstoel goed laag tegen de bodem positioneren en na korte tijd went de lage stand van het kleine stuur. Bijna alle functies bedien je met het touchscreen op de middenconsole, ook de airco. Dit geeft een lekker opgeruimde indruk, maar even snel de temperatuur een graadje aanpassen kost tijd. Ook een bestemming invoeren in het navigatiesysteem is omslachtig en als de zon op het scherm schijnt zie je niets meer.

Rijtest Peugeot 308 dashboard 2

Dat de 308 een prima gezinsauto is wordt duidelijk op de achterbank, hier is ruimte genoeg voor in ieder geval twee volwassenen of twee kinderzitjes. De forse sportstoelen (bekleed met stof en leer) omarmen je als een handschoen en zijn goed verstelbaar. Qua bagageruimte is de Peugeot met een forse 420 liter een van de ruimste auto’s in zijn klasse. De testauto is een wat straffer afgeveerde 308 GT-line op optionele 225/40 R18-banden. Hiermee ligt de Fransman lekker strak in de bocht en samen met de directe besturing leidt dat tot een actief rijgedrag. Standaard staat de auto op een duim kleinere wielen wat het afrolcomfort en veergedrag ongetwijfeld ten goede komt. Op het forsere rubber blijft het nog altijd een gerieflijk rijdende auto, maar zelfs op wegen zo strak als een biljartlaken voel je desondanks nog altijd kleine hobbeltjes. De keuze of je voor comfort of sportiviteit gaat is een kwestie van smaak.

Rijtest Peugeot 308 voor 2

Op het gebied van prestaties valt er over het kunnen van de 1.199 cc grote driecilinder met 130 pk en een turbo niets te klagen. De trefzeker schakelende zesbak heeft de goede verhoudingen om het maximale koppel van 230 Nm bij 1.750 toeren goed te kunnen gebruiken. In de praktijk hoef je daarom nooit bij meer dan 3.000 toeren te schakelen om goed mee te komen in het verkeer. Doe je dat wel, dan blijkt de 308 1.2 PureTech een verrassend vlotte hatchback. De auto weegt dan ook niet meer dan 1.065 kilo.

Rijtest Peugeot 308 zijkant blauw

Zoals gezegd: het gamma van de 308 bestaat niet alleen uit bijtellingsvriendelijke diesels. Ook de particulier kan prima slagen bij de Peugeot-dealer, waarbij deze 308 1.2 PureTech 130 GT-line een goed aanbod is in het C-segment. Het is een goed uitziende, vrij ruime compacte middenklasser met een pittige motor die zowel op krappe binnenweggetjes als op de lange afstand zijn passagiers zal behagen.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot Nederland.

Bekijk hier meer foto’s van de Peugeot 308.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,3 sec.
Topsnelheid: 201 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,6 l/100 km (1:21,7)
Gewicht: 1.065 kg
Vanafprijs: € 20.190
Vanafprijs testauto: € 28.020

Plus
+ Pittige driecilinder
+ Strak rijgedrag met 18-inch
+ Ruime kofferbak

Min
– Bediening multimediascherm
– Onrustig op slecht wegdek met 18-inch
– Hoofdruimte achterin met panoramadak

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s