Subaru Forester 2.0i Premium Lineartronic CVT: Stoïcijnse doorzetter met karakter

Subaru is 2016 gestart met een opfrisbeurt voor de Forester. De wijzigingen zijn niet alleen visueel, ook onderhuids is er het een en ander veranderd. Het Japanse merk, dat al meer dan 40 jaar auto’s in Nederland levert, heeft een trouwe schare fans die zweren bij de eigenschappen die onder andere de Forester maken tot wat hij is. Betrouwbaar, comfortabel en zeer geschikt voor het trekken van een aanhanger of caravan. Ondanks het feit dat 96% van de Subaru’s na 10 jaar en vaak hoge kilometrages nog steeds rondrijden is een nieuw exemplaar geen verkeerde keuze. Tijd voor een test met de vernieuwde Forester.
Rijtest Subaru Forester 2016

Naast bovenstaande eigenschappen spreken kopers van een Forester ook vol lof over de veelzijdigheid en praktische bruikbaarheid van hun SUV. Bovendien bevalt het hen wel dat de auto niet al te opvallend is vormgegeven. Waar veel concurrerende merken zich te goed doen aan allerlei designfratsen, blijft het merk met de zes sterren auto’s ontwerpen waarvan het uiterlijk niemand tegen de borst zal stuiten. Wellicht vind je de Forester saai ogen, feit is wel dat de tijdloos getekende koets ook over een aantal jaar nog niet verouderd overkomt. Zeker in het Crystal White Pearl van de testauto, een van de acht leverbare kleuren, en wielkasten gevuld met mooi lichtmetaal staat er een prima ogende SUV op de oprit.
Rijtest Subaru Forester 2016

Stap in en je zult verrast worden door de goede zitpositie achter het driespaaks stuur. De in de testauto met leer beklede en elektrisch verstelbare stoelen zijn precies goed qua hardheid zodat lange ritten geen probleem vormen. Ook de achterbank is uitstekend vormgegeven en passagiers hebben niets te klagen over de ruimte voor hun ledematen. Zelfs met het panoramadak is er voldoende hoofdruimte. Het dashboard oogt typisch Japans, maar qua afwerking en materiaalgebruik heeft Subaru de laatste jaren flinke stappen gezet. Net als de Levorg heeft de Forester nu het nieuwe Starlink-infotainmentsysteem met 7 inch kleurentouchscreen en naar wens navigatie. Tippen aan BMW’s iDrive-systeem kan de installatie nog niet, maar er zijn concurrenten die op dit vlak minder simpel te bedienen systemen monteren. Zeker voor het rijden met een aanhanger, de Forester mag 2.000 kilo trekken, is de normale handrem ideaal. Subaru laat een automatisch bediend exemplaar aan zich voorbijgaan.
Rijtest Subaru Forester 2016 interieur

Subaru wordt vaak geassocieerd met sportiviteit, menigeen zal zich de blauwgele rallywagens weten te herinneren. De Forester is echter het tegenovergestelde. Dynamiek is niet waar het om draait bij deze 4,61 meter lange SUV. Gemoedelijk is een betere omschrijving, want comfort biedt de Forester genoeg. Zeker met de vrij hoge 225/60 R17-banden onder de testauto brengt hij je in alle rust waar je zijn moet. Het onderstel verwerkt vooral lange welvingen in het wegdek erg goed. In snelle bochten voel je dat de auto op wat zachte veren staat, maar dankzij de uitgekiende permanente vierwielaandrijving met centraal differentieel kun je met een flinke snelheid doordenderen waar de vaak voorwielaangedreven concurrentie allang de handdoek in de ring zou gooien. Voorin ligt een atmosferische 2,0-liter boxer met 150 pk die gekoppeld is aan een CVT. Het is Subaru gelukt de bak dusdanig te laten werken dat het typische in de toeren klimmen minder storend werkt dan voorheen. Je kunt met de flippers achter het stuur bovendien zelf zes voorgeprogrammeerde versnellingen kiezen. Ondanks dat de krachtbron wegens gebrek aan trekkracht onderin meestal minimaal 3.500 toeren draait tijdens accelereren blijft het geluidsniveau aangenaam laag. Ook vanuit het onderstel komen nauwelijks storende resonanties het interieur binnen.
Rijtest Subaru Forester 2016 dashboard

Subaru biedt de Forester aan als Comfort- en Premium-uitvoering, meer keuze is er niet. Het prijsverschil is een forse 5.000 euro en daarvoor krijg je een panoramadak, een elektrisch bedienbare achterklep, leren bekleding, LED-koplampen en een navigatiesysteem. Gelukkig is de Forester Comfort al redelijk rijk uitgevoerd met standaard het infotainmentsysteem, automatische airco, cruise control en een achteruitrijcamera.
Rijtest Subaru Forester 2016 achterklep

Voor de verstokte caravanfans of mensen die vaak een andersoortige aanhanger trekken blijft de Forester een ideale kameraad. Met een bodemvrijheid van 22 centimeter is het geen pure terreinauto, maar je zult verstelt staan van zijn kunnen. Zonder zich gek te laten maken brengt de Subaru je in alle rust op de plaats van bestemming. Wie de typische kenmerken als een boxermotor en de CVT-automaat op waarde weet te schatten doet met deze SUV een uitstekende aankoop.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Subaru-dealer Jan Hop in Roosendaal.

 

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel: 198 Nm bij 4.200 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,8 sec.
Topsnelheid: 192 km/h

Transmissie: traploze CVT-automaat
Gem. verbruik: 6,5 l/100 km (1:15,4)
Gewicht: 1.500 kg
Vanafprijs: € 35.995
Vanafprijs testauto: € 40.995

Plus
+ Ideale trekauto
+ Up-to-date infotainmentsysteem
+ Gewone handrem

Min
– Flinke aanschafprijs
– Weinig keuze in uitvoeringen
– Trekkracht bij lage toeren

2 comments

  1. Vind deze wel mooi,maar de prijs is pittig
    Bij ons in W Brabant zie je deze niet lopen en ben bang om met een aankoop uit de lijn te lopen,rij nu mijn 2 de MB blasé en deze bevalt ons ook goed
    Ben weer toe aan een nieuwe,vandaar belangstelling

    • Dat snappen we helemaal, je zou eens op onze website kunnen kijken of je een ander model mooier vindt. Wellicht een Ford C-Max? Alhoewel het uiterlijk wel erg afwijkt van deze Subaru. Wellicht eens een rondje rijden bij een dealer om te kijken of deze toch niet heel goed bevalt? We hebben een aantal direct op voorraad Foresters staan met korting!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s