Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 180 pk Super: Beeldschone Giulia opent een nieuw tijdperk

Alfa Romeo heeft bij het ontwerpen van zijn auto’s altijd gekozen voor een totaal eigen benadering. Technici en vormgevers bewegen zich van oudsher op het snijvlak van design en passie. Of zoals de Italianen het zelf zeggen: “een Alfa Romeo wordt geboren uit het perfecte samenspel van erfgoed, snelheid en schoonheid. Nu is er met de wonderschone en achterwielaangedreven Giulia een nieuw hoofdstuk aan de merkgeschiedenis toegevoegd. Is de opvolger van de 75, 155, 156 en 159 het wachten waard geweest? Op pad met de Giulia 2.2 JTDm 180 pk Super.
Rijtest Alfa Romeo Giulia 2016 zij blauw

De voorgangers, of beter gezegd voorgangsters, van de nieuwe Giulia (intern Type 952) waren al niet afzichtelijk vormgegeven, maar wat het Centro Stile Alfa Romeo nu heeft gepresteerd is werkelijk wonderbaarlijk. Op 24 juni 2015 werd in Museo Storico Alfa Romeo in Arese het doek getrokken van de Giulia Quadrifoglio, de 510 pk sterke topversie. Eenvoudige vormen, evenwichtige proporties, strakke en duidelijke lijnen, kortom een markante verschijning in het D-segment. Kijk ook eens naar de korte overhangen, de lange motorkap en het naar achteren geplaatste passagierscompartiment. Van de zijkant gezien straalt de auto kracht en beweging uit, de druppelvorm is een ode aan de aloude Giulietta Sprint. Ten opzichte van de 159 mag de nieuweling dan wel twee centimeter korter zijn, de breedte en hoogte zijn met respectievelijk vier en twee centimeter toegenomen.
Rijtest Alfa Romeo Giulia 2016 interieur

Het net zo mooi getekende interieur is strak rond de bestuurder vormgegeven, het dashboard licht golvend en de afwerking erg goed. Tegenstrevers als de Audi A4 en Mercedes-Benz C-Klasse voelen nog degelijker aan, maar dat zie je dan ook terug in de prijs. Een BMW 3 Serie kan de Giulia op dit vlak prima aan. Alleen de achterklep klinkt blikkerig en je hoort de veren die het kofferdeksel tegenhouden. De zitpositie is goed, de stoelen fors van formaat, maar wel wat vlak qua vormgeving. Op de achterbank is de beenruimte uitstekend, met dank aan de langere wielbasis ten opzichte van de Alfa Romeo 159. Met een lengte van meer dan 1,85 meter raak je het dak en in het midden is alleen plaats voor een kind. De aandrijfas naar de achterwielen zorgt daar voor een grote bult in de vloer. Met 450 liter bagageruimte kom je weinig te kort, de wielkasten slokken echter veel ruimte op.
Rijtest Alfa Romeo Giulia 2016 interieur 3

Het valt Alfa Romeo te prijzen dat het met het nieuwe Giorgio-platform terugkeert naar achterwielaandrijving, zelfs Ferrari heeft een oogje in het zeil gehouden bij de ontwikkeling. De achter de vooras in lengterichting gemonteerde motor en een koolstofvezel cardanas zorgen voor een 50/50 gewichtsverdeling. Samen met de aluminium wielophanging en de nauwkeurige en directe besturing zorgt dit voor een zeer scherp weggedrag. Met de DNA-rijmodusschakelaar kies je tussen Dynamic, Natural en Advanced Efficiency waarmee het gevoel in de besturing, het rempedaal en de reactie op het gas duidelijk worden beïnvloed.
Rijtest Alfa Romeo Giulia 2016 zwart voor

De testauto in de kleur Grigio Vesuvio heeft de nieuwe 2.2 JTDm dieselmotor inclusief een turbo met elektrisch variabele turbinegeometrie onder de motorkap. Een balans-as reduceert vervelende trillingen, maar heel karaktervol schudt de auto heen en weer als je stationair het gaspedaal beroert. Zoals vroegere Alfa Romeo’s hun contactslot links hadden, heeft de nieuwe Giulia een startknop links op stuur. De dieselmotor is altijd goed hoorbaar, maar het geluid is niet onaangenaam. Het is een heerlijk smeuïg blok dat er zelfs onder de 1.500 toeren al flink aan trekt en volhoudt tot 4.500 omwentelingen. Samen met de korte schakelwegen van de zeer trefzeker werkende zesbak maakt dit de Giulia een lekkere rijdersauto. Van de achterwielaandrijving merk je alleen iets als de brede 255/40 R18-achterbanden te weinig grip hebben, en bij een sportieve rijstijl is de afwezigheid van aandrijfkrachten in het stuur erg fijn. Opvallend genoeg ontnemen de 18-inch wielen met runflat-rubber de Giulia niet extreem veel veercomfort, drempels worden keurig verwerkt.

Rijtest Alfa Romeo Giulia 2016 zij zwart

Alfa Romeo is met de Giulia weer terug van weggeweest. De 159 was altijd een fijn rijdende middenklasser en het werd tijd dat de Italianen weer eens iets nieuws in deze prijsklasse op de markt zouden brengen. Een fijne dieselmotor, achterwielaandrijving, een zeer acceptabele afwerking en een concurrerend prijsniveau moeten de D-segmenter op de kaart zetten. Eerst is het de taak aan de dieseluitvoeringen om de zakelijke rijder te overtuigen, binnenkort verschijnt er een benzinemotor die zijn pijlen vooral op de particuliere markt richt.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Alfa Romeo-dealer Kien in Velp.

Bekijk hier meer foto’s van de Alfa Romeo Giulia.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.143 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 180 pk bij 3.750 tpm
Max. koppel: 380 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,2 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,2 l/100 km (1:28,6)
Gewicht: 1.349 kg
Vanafprijs: € 39.450
Vanafprijs testauto: € 43.750

Plus
+ Prachtig design
+ Smeuïge dieselmotor
+ Lichtvoetig weggedrag

Min
– Vlakke voorstoelen
– Achterklep klinkt blikkerig
– Wielkasten nemen kofferruimte in

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s