RIJTEST: Fiat 500X Cross 1.4 Turbo MultiAir 16V – Crossover met eigenzinnig karakter

Al ruim een jaar staat de eigenzinnige Fiat 500X bij de dealer en tussen januari en april 2016 zijn er 366 exemplaren afgeleverd. Daarmee bezet de compacte crossover een van de laatste plekken in zijn segment waarin de keuze de laatste jaren enorm is uitgebreid. De bovenste treden van het ereschavot worden ingenomen door de Renault Captur, Peugeot 2008 en Opel Mokka. Alle drie auto’s die een breed publiek aanspreken, net als de Suzuki Vitara en Mazda CX-3. Crossovers als de Nissan Juke, Dacia Duster, Skoda Yeti, Mini Countryman, Honda HR-V, Ford EcoSport en Jeep Renegade hebben een duidelijk eigen persoonlijkheid die je maar net moet aanspreken. Wat maakt de 500X zo speciaal dat veel mensen hem direct willen hebben of er niet eens naar omkijken?

Fiat 500 X rijtest voor

Net als de Mini Countryman heeft de 500X eigenlijk niets te maken met het origineel waarmee beide merken nog altijd een gelijkenis willen trekken. De 500-reeks is zowel in maatvoering als in keuzemogelijkheden uitgegroeid tot een heel modellenpallet. Via de compacte driedeurs gaat het richting de ruime 500L en de nog grotere 500L Living en de hier geteste ruige 500X. Samen met halfbroertje Jeep Renegade wordt de auto in het Italiaanse Melfi gebouwd. De testauto is bovendien een 500X Cross met een nog stoerder uiterlijk dan de gewone 500X. Het knuffelige karakter van de 500 zie je duidelijk terug in de neus met ronde koplampen en de vloeiende daklijn. Samen met de dikke bumpers en kunststof randen langs de wielkasten ziet de 500X Cross eruit alsof hij elk terrein kan bedwingen.

Fiat 500X rijtest achter

Ook in het interieur komen kenmerken van de gewone 500 terug. Het dashboard is een vrolijk vormgegeven geheel, al komt de indeling wel wat onrustig over. Fiat gebruikt veel rondingen in combinatie met rechte lijnen en samen met materialen van verschillende kwaliteit komt dit de ergonomie niet direct ten goede. De bediening van alle functies spreekt voor zich, maar het navigatiescherm is klein en je moet even oefenen om het systeem te kunnen doorgronden. Net als in de kleinste 500 zijn ook de stoelen van de 4,27 meter lange 500X hard en vormloos. Prima om dagelijks niet al te veel kilometers te verslinden, maar een reis naar Zuid-Frankrijk zal minder goed uitpakken voor je ledematen. Ook de achterbank is erg hard, maar de ruimte voor hoofd en benen is voor personen tot 1,85 meter in orde. Met 350 liter valt de bagageruimte niet tegen en door de achterbank om te klappen ontstaat er een laadruimte van 1.000 liter.

Fiat 500X rijtest boven

De 500X Cross mag er stoer uitzien, vierwielaandrijving is alleen weggelegd voor de meest krachtige motoren. Als 1.4 Turbo MultiAir 16V met 140 pk moet de testauto het doen met voorwielaandrijving. In de dagelijkse omgang geen probleem, want de wegligging en de grip van de 215/55 R17-banden zijn prima. Sturen doet de auto prima, op een wat sterk zelfcentrerende werking na. Ook het hobbelige karakter van het stugge onderstel moet maar net je smaak zijn. Op glad asfalt is er geen vuiltje aan de lucht en spoort de auto perfect, maar op verkeersdrempels en kinderkopjes worden de passagiers continu door elkaar geschud.

Fiat 500X rijtest bruin

Motorisch gezien valt de combinatie van een 1.4 turbomotor met een handgeschakelde zesbak niet tegen. Met 140 pk en 230 Nm heeft het blok voldoende power en in de sportstand wordt de reactie op het gaspedaal flink aangescherpt. Onder in de toeren pakt de motor al goed op en schakellui rijden is geen probleem. Ga je pushen dan is het merkbaar dat de auto bijna 1.300 kilo weegt en ook het wat alledaagse motorgeluid past niet echt bij het karakter van de 500X. Een mooi brommetje zou leuk zijn.

Fiat 500X rijtest interieur

Dat de 500X, zeker als Cross-variant, zijn eigen groep kopers trekt mag geen verrassing zijn. Het is simpelweg geen alledaags uitziende crossover en ook het stugge onderstel moet maar net in je straatje passen. Daarentegen nemen de liefhebbers veel eigenaardigheden voor lief omdat ze het uiterlijk van de auto zo geweldig vinden. Fiat kiest hiermee dan wel een rol in de marge, maar toont wel durf. Houd bij het samenstellen van je favoriete uitvoering alleen wel het prijskaartje in de gaten…

Fiat 500X rijtest dashboard

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Fiat-dealer Visscher in Tiel.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 140 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 1.295 kg
Vanafprijs: € 21.995
Vanafprijs testauto: € 25.995

Plus
+ Vrolijk ontwerp
+ Voldoende ruim op achterbank
+ Veel uitvoeringsmogelijkheden

Min
– Hobbelig op slecht wegdek
– Harde stoelen
– Voorzien van leuke opties niet goedkoop

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s