Opel Astra 1.6 Turbo Innovation: Veel vermogen in onopvallende verpakking

Er is Opel alles aan gelegen om met de nieuwe Astra te gaan scoren. De Rüsselsheimers zijn letterlijk gestart vanaf een blanco vel papier. Ten opzichte van zijn voorganger moet de Astra K vooral dynamischer en efficiënter rijden. Hiervoor zijn het nieuwe GM-platform D2XX en moderne motoren ontwikkeld waardoor de auto tussen de 120 en 200 kilo lichter is geworden. De nieuwe Astra is het eerste model dat is ontworpen volgens de nieuwe prioriteiten en doelstellingen van Opel CEO dr. Karl-Thomas Neumann, zoals die zijn vastgelegd in de Drive!2022-strategie van Opel. In deze test schittert de Auto van het Jaar 2016 in zijn tot nu toe sterkste en snelste gedaante.
Rijtest Opel Astra 2016

De uitstraling moet het lichtvoetige karakter van de Astra benadrukken. Een opvallende designfeature is de zwarte C-stijl, waardoor het dak deels lijkt te zweven. De grille, koplampen en achterlichten versterken de visuele breedte van de auto. De lengte van 4,37 meter (-5 cm) en hoogte van 1,46 meter (-2,6 cm) hebben een positieve invloed op luchtweerstand. De Cw-waarde daalde tot 0,285. De carrosserie en de onderhuidse structuur van de Astra zijn twintig procent lichter dan voorheen en door het gebruik van lichte maar stijve staalsoorten voor het werd nog eens vijftig kilo bespaard.
Rijtest Opel Astra achterkant

Ondanks de compactere buitenmaten en de twee centimeter kortere wielbasis groeide de interieurruimte. Dankzij de nieuwe stoelen hebben passagiers achterin een stuk meer beenruimte en ook in de hoogte kom je geen centimeters te kort. In de hoogwaardig aanvoelende cockpit heeft Opel veel aandacht geschonken aan de details en afwerking. Het aantal bedieningsknoppen is teruggebracht, veel functies worden geactiveerd via het touchscreen in de middenconsole. De AGR-gecertificeerde stoelen zitten formidabel, waarbij de bestuurdersstoel 18-voudig verstelbaar is. Dit keurmerk wordt door een onafhankelijke organisatie ter preventie van rugklachten toegekend. Een massagefunctie en ventilatie zijn optioneel, net als een verwarmd stuur.
Rijtest Opel Astra achterkant

Technisch hebben de ingenieurs alle registers opengetrokken. De Astra K is de eerste Opel met de persoonlijke connectiviteit- en service-assistent OnStar. Het systeem alarmeert bijvoorbeeld automatisch hulpdiensten als de airbags worden geactiveerd. Ook biedt het 24/7 toegang tot hulp en persoonlijke assistentie en fungeert de auto als een 4G LTE mobiele Wi-Fi-hotspot. Tevens debuteert de nieuwste generatie van het IntelliLink infotainmentsysteem waarmee je via Apple CarPlay en Android Auto een smartphone kunt koppelen aan het infotainmentsysteem. De IntelliLux LED Matrix-verlichting voert continu grootlicht zodra de auto de bebouwde kom verlaat. De Opel Eye-camera scant de omgeving en zorgt dat medeweggebruikers niet verblind worden.
Rijtest Opel Astra LED

De testauto heeft een nieuwe viercilinder 1.6 Turbo benzinemotor met 200 pk en 300 Nm in het vooronder. Het is geen hitsige en sportief klinkende motor, eerder een machine voor alledag met heel veel reserve. De maximale trekkracht komt pas echt tot ontplooiing boven de 2.500 toeren, al wil de Astra prima vooruit wanneer je vlot opschakelt. Alle 300 Nm’s staan tenslotte tussen de 1.700 en 4.700 toeren tot je beschikking. Het gewichtsverlies dat Opel voor elkaar heeft weten te krijgen voel je goed in het weggedrag van de nieuwe Astra. Bijna lichtvoetig danst de auto over rotondes. In combinatie met de 18-inch wielen worden korte oneffenheden wel stug doorgegeven, maar op lange welvingen in het wegdek is het veercomfort erop vooruitgegaan. Bovendien stuurt de Astra met iets meer gevoel dan voorheen, al is het elastische Opel-gevoel nog niet volledig uit de installatie weg gefilterd.
Rijtest Opel Astra driving

Opel heeft er goed aan gedaan de nieuwe Astra niet nog eens een groeispurt te laten maken. Het vorige model was simpelweg te groot en te zwaar. Met de Astra K zijn de Duitsers weer op de goede weg. Knap werk is dat de ruimte op de achterbank fors groter is. Bovendien voelt de auto veel lichtvoetiger aan, al mag de besturing nog een keer onder de loep genomen worden. Inmiddels is ook de stationwagon geïntroduceerd, wat in Nederland ongetwijfeld de verkooptopper gaat worden. Of Jan met de pet onder de indruk is van alle leverbare (veiligheids)systemen is nog maar de vraag, de Opel-dealer heeft voor een prijs vanaf net geen 20 mille in ieder geval wel weer een geduchte concurrent voor de Ford Focus en Volkswagen Golf in de showroom staan.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door de Opel Nederland.

Bekijk hier meer foto’s van de Opel Astra.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 200 pk bij 4.700 tpm
Max. koppel: 300 Nm bij 1.700 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,0 sec.
Topsnelheid: 235 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,1 l/100 km (1:16,4)
Gewicht: 1.250 kg
Vanafprijs: € 19.995
Vanafprijs testauto: € 29.395

Plus
+ Lichtvoetig weggedrag
+ Ergonomische stoelen zitten uitmuntend
+ Veel technologische hoogstandjes

Min
– Geen sportief karakter
– Licht elastisch gevoel in besturing
– Veel opties alleen in pakket leverbaar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s