RIJTEST – Toyota ProAce Worker 2.0 D-4D 122 pk Cool Comfort

Bedrijfswagens en Toyota? Jazeker, sinds 1967 hebben de Japanners de HiAce verkocht, een geheel eigen ontwerp. In 2013 kreeg de middelgrote bestelwagen de naam ProAce en neefjes van Citroën, Fiat en Peugeot. In april is op de Birmingham Commercial Vehicle Show de nieuwe ProAce voorgesteld. Fiat is inmiddels in zee gegaan met Opel en Renault, maar Citroën en Peugeot zagen nog wel brood in een verdere samenwerking met Toyota. De Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce worden nu in het Spaanse Valencia in elkaar geschroefd.

03-Toyota-PROACE-VAN-25032016-2

PSA is verantwoordelijk geweest voor de techniek van de drieling. Het EMP2-platform kennen we van de Citroën C4 Picasso, de 1.6 (95 of 115 pk) en 2.0 (122, 150 en 174 pk) dieselmotoren zijn eveneens van Franse komaf. Toyota levert de ProAce als 4,60 meter lange Compact, als Worker met een lengte van 4,96 meter en als Long Worker van 5,31 meter. Een gerobotiseerde zesbak is optioneel op de 95 pk-motor, de 174 pk tweeliter heeft standaard een zestraps automaat. Naar wens heeft de Toyota een achterklep of twee achterdeuren en zowel links als rechts een schuifdeur. Ook een dubbele cabine is mogelijk.toyota_proace_6

Bestelauto’s moeten vooral veel gebruiksgemak tegen lage kosten bieden. Dat zo’n werkpaard er niet onaardig uit hoeft te zien bewijst de ProAce. Uiteraard is het grootste gedeelte van de auto met het oog op zo veel mogelijk laadruimte nog altijd vierkant vormgegeven, maar de neus geeft de nieuwe Toyota een eigen gezicht. Met zijn wat grimmig kijkende, schuin aflopende koplampen past de ProAce prima tussen de Yaris en Auris. De motorkap is kort, dat zorgt samen met de hoge zit voor een goede overzichtelijkheid. Direct onder de grille begint de forse en uit één stuk opgebouwde bumper die vloeiend overloopt in de belijning van de wielkasten. De 16 inch wielen ogen nogal verloren onder de 1,91 meter hoge ProAce Worker, maar bij een bestelauto spelen kosten een grotere rol dan ijdelheid.

04-Toyota-PROACE-VAN-25032016-3

PSA heeft ook de verantwoordelijkheid voor het interieur op zich genomen, dus zie je hier geen bekende Toyota-knoppen. Zoals het een bestelauto betaamd is de ProAce voorzien van een hele reeks opbergvakjes en zijn er specifieke houders voor een smartphone en een tablet als accessoire leverbaar. Robuustheid is noodzakelijk bij bedrijfsauto’s dus verwacht geen zachte en luxueuze materialen. Door dit duurzame interieur durf je wel een natte doek te halen om stof en gruis van de bouwplaats te verwijderen. Uiteraard kun je de ProAce ook met een leren stuur en allerlei luxe features krijgen, maar zo’n uitgeklede uitvoering heeft anno 2016 toch ook zijn charmes. De 1.588 kilo wegende testauto is een ProAce Worker met een laadruimte van 5,3 kuub en een laadvloer van 2,41 meter, goed voor drie europallets. Het laadvermogen is een forse 1.512 kilo en aan de trekhaak mag een aanhanger van 2.500 kilo.

05-Toyota-PROACE-VAN-25032016-4

Diep verscholen in het vooronder van de voorwielaangedreven ProAce ligt in dit geval de 2.0 D-4D turbodiesel met 122 pk en 340 Nm. Ten opzichte van een personenauto is een bestelbus nog altijd minder goed geïsoleerd, wat betekent dat zowel motor, wind en banden hoorbaar zijn. Door de korte overbrengingen van de zesbak heeft de ProAce bij lage toerentallen al enorm veel trekkracht, ideaal voor het trekken van een zware aanhanger. Onder normale omstandigheden kun je schakellui rijden, en dat is maar goed ook want de pook schakelt hakerig. Een stevige bouwvakkershand kan weinig schade aanrichten, met wat kracht wissel je zelfs soepeler van verzet. Qua rijgedrag is een onbeladen ProAce met zijn torsie-as achter op korte dwarsrichels springerig, glooiende weggedeeltes worden gerieflijk verwerkt. De stoelen zijn erg vlak vormgegeven, tijdens een vlot genomen bocht moet je je schrap zetten. Sportief rijden is niet aan zo’n bestelbus besteed, de niet te sterk bekrachtigde besturing is erg indirect. Desondanks laat de ProAce zich niet snel gek maken en steekt onderstuur niet te vroeg de kop op.

toyota_proace_20

Toyota heeft met de ProAce weer een moderne bestelauto in het gamma. Het is een zeer praktische en duurzaam aanvoelende bus en de geteste 122 pk-versie is erg vlot. Het leveringsprogramma biedt voor ieder wat wils en de ProAce kent een onderhoudsinterval van twee jaar of 40.000 kilometer (174 pk: 1 jaar of 30.000 km). Bovendien geven de Japanners drie jaar of 100.000 kilometer garantie. In de wereld van de bedrijfswagens kan Toyota niet op tegen marktleiders Volkswagen, Mercedes-Benz en Ford. Desondanks kan het merk rekenen op veel trouwe berijders, net als bij hun personenauto’s.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 122 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 340 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,3 sec.
Topsnelheid: 165 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km (1:18,9)
Gewicht: 1.588 kg
Vanafprijs: € 16.995
Vanafprijs testauto: € 21.495

Plus
+ Praktisch gebruiksgemak
+ Pittige 122 pk-motor
+ Lage onderhoudskosten

Min
– Vlakke stoelen
– Veel rijgeluiden
– Hakerige versnellingsbak

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Toyota-dealer Schouten in Alblasserdam.

Bekijk hier meer foto’s van de binnenkant van de Toyota ProAce Worker.

toyota_proace_27toyota_proace_38

toyota_proace_5

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s