Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Shine: Conservatief Nederland omarmt eigenzinnig Frans concept

Wat een prestatie! Het is Citroën gelukt een totaal nieuw concept enorm succesvol in de markt te zetten. Iedereen heeft zijn mening klaar als het over de C4 Cactus gaat. Je vindt hem fantastisch of juist verschrikkelijk. De positief gestemden zijn in de meerderheid, want de C4 Cactus is op dit moment het meest verkochte model van het merk met de Double Chevron op de neus. Vanuit de fabriek in het Spaanse Villaverde zijn er sinds de introductie medio 2014 al bijna 7.800 exemplaren naar Nederland getransporteerd. Eerder dit jaar is bovendien de productie verhoogd, want ook in andere landen is de C4 Cactus populair.

Rijtest Citroen C4 Cactus 6 Citroën ziet de 4,16 meter lange C4 Cactus als een alternatief voor een compacte hatchback. Het is dan ook geen klassieke crossover die de eigenschappen van een hatchback of stationwagon combineert met die van een terreinwagen. De C4 Cactus is simpelweg niet in een hokje te plaatsen. Het design is extravagant, eigenwijs en vooral niet dertien in een dozijn. Het Franse automerk heeft een historie waarin meer eigenzinnige modellen zijn uitgebracht, maar de laatste jaren kwam daar de klad in. Met de C4 Cactus, die al diverse designprijzen heeft gewonnen, is het merk terug bij zijn roots: een betaalbare, praktische auto zonder kapsones. Het opvallendste onderdeel is natuurlijk de Airbump, gemaakt van thermoplastisch urethaan. Ideaal op krappe parkeerplaatsen waar het publiek met winkelwagentjes tussen het geparkeerde blik loopt. Citroën zou zichzelf niet zijn als het niet een heel scala aan kleurencombinaties aan zou bieden. Je kunt kiezen uit negen exterieurkleuren, vier kleuren voor de Airbumps en zeven verschillende soorten wielen.

Rijtest Citroen C4 Cactus 8

Zo bijzonder de C4 Cactus van buiten is, zo buitenissig is ook de binnenkant. Het minimalistische, maar goed afgewerkte dashboard wordt gekenmerkt door horizontale lijnen en twee displays. Achter het stuur worden de rijgegevens weergegeven en rechts van de bestuurder zit het 7-inch touchscreen waarmee de airco, rijhulpsystemen, multimedia en navigatie worden bediend. Een middentunnel ontbreekt en de deurgrepen hebben plaatsgemaakt voor leren lussen, net als vroeger. Opvallend is bovendien het naar boven openende dashboardkastje, de Top Box. Hierdoor moest de passagiersairbag in het plafond worden gemonteerd, geen alledaagse plaats voor de veiligheidsballon. Nog zo’n praktische vondst zijn de Magic Wash ruitensproeiers die geïntegreerd zijn in de wisserbladen voor een gelijkmatige verdeling van de vloeistof.

Rijtest Citroen C4 Cactus 2

In de jaren ’70 waren veel auto’s uitgerust met een doorlopende bank en de voorstoelen van de C4 Cactus brengen deze sofa-achtige opstelling terug in het heden. Veel zijdelingse steun hoef je niet te verwachten van de zachte zetels, maar comfortabel zijn ze wel. De zitpositie is ruim verstelbaar, vooral de bestuurdersstoel kan erg diep tegen de wagenvloer zakken. Helaas is de hellingshoek van de zitting niet verstelbaar, waardoor je bovenbenen nu te weinig ondersteund worden. Op de achterbank zullen de passagiers het prima naar hun zit hebben. Voor een auto van dit formaat vallen hoofd- en beenruimte niet tegen. Gewichtsbesparing heeft hoogtij gevierd bij de ontwikkeling van de C4 Cactus. De achterruiten zijn alleen uitstelbaar en de achterbankleuning is niet deelbaar, wat respectievelijk elf en zes kilo scheelt. Citroën heeft de afwerking van het interieur goed voor elkaar, al zijn er wel erg veel harde plastics gebruikt. Ook dat scheelt gewicht, moet je maar denken.

Rijtest Citroen C4 Cactus 3

Het zicht rondom is door de voorruit prima, zelfs de motorkap is zichtbaar. Naar achteren is het vooral de brede C-stijl die roet in het eten gooit. Hier kan met gemak een fietser achter schuil gaan. Om de prettige 1,2-liter turbomotor tot leven te wekken geef je een draai aan de contactsleutel, bijna ouderwets nu bijna elke auto een startknop heeft. Met 110 pk op een gewicht van nog geen 1.000 kilo geeft de machine de C4 Cactus prima prestaties. Ook op de snelweg roffelt de driecilinder er vrolijk op los, om vervolgens bij constante snelheden stil zijn werk te doen. Waar veel concurrenten voor een zesbak kiezen, gaat Citroën voor een verzet minder. De C4 Cactus heeft geen toerenteller, maar op het gehoor maakt de krukas niet dermate veel omwentelingen dat een extra versnelling gemist wordt. Een onverdeeld genoegen is het schakelen niet. De pook maakt lange slagen en heeft nogal wat speling. Desondanks zijn alle versnellingen wel makkelijk te vinden. Als basis heeft Citroën het comfortabele onderstel van de C3 genomen en verder geoptimaliseerd. De C4 Cactus is geen ouderwets zacht geveerde Franse auto, maar glijdt wel duidelijk soevereiner over de weg dan pakweg een Opel Mokka. Drempels worden duidelijk doorgegeven, maar niet hinderlijk en snelle bochten rondt de auto zonder dramatisch onderstuur te vertonen. Ook de lichte, maar vrij directe besturing is zo afgesteld dat er weinig op af te dingen valt.

Rijtest Citroen C4 Cactus 7

Met de C4 Cactus heeft Citroën het aangedurfd om weer eens een onderscheidend model in de markt te zetten, en met succes. Dit bewijst dat er in conservatief Nederland toch kansen zijn voor aparte auto’s met een eigen karakter. Uiteraard dragen de vriendelijke prijs, het goede rijgedrag en de praktische vondsten daar ook aan bij. Bovendien is dit typisch zo’n auto die nu in grote getalen op de weg te zien is, en over 20 jaar ongetwijfeld het predicaat youngtimer verdient.

Rijtest Citroen C4 Cactus 10

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Citroën Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 110 pk bij 6.250 tpm
Max. koppel: 205 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 sec.Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,7 l/100 km (1:21,3)
Gewicht: 995 kg
Vanafprijs: € 16.490
Vanafprijs testauto: € 21.190

Rijtest Citroen C4 Cactus 9

Plus
+ Eigenzinnig karakter
+ Prima prestaties
+ Keurig ruimteaanbod

Min
– Geen aparte aircobediening
– Lange schakelwegen
– Geen volwaardige achterste zijruiten

3 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s