Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic: Toyota’s voorloper wordt steeds minder saai

Toyota baarde in 1997 veel opzien toen het de eerste generatie Prius toonde. Drie jaar later kwam de Prius naar Nederland. Wereldwijd zijn inmiddels meer dan 3,5 miljoen Prii (het officiële meervoud) verkocht. Hiermee is de Prius de populairste hybride auto tot nu toe. Toyota voegt met de vierde generatie Prius een nieuw hoofdstuk toe aan de geschiedenisboeken. En zo saai als de eerste generatie Prius ooit was blijkt de nieuwste loot aan de stam niet te zijn.4j4yjtobktb2_800

De nieuwe Prius mag dan nog steeds herkenbaar zijn als zodanig, het design is duidelijk krachtiger en dynamischer dan voorheen. Messcherp getekende LED-verlichting (standaard), driehoekige dagrijverlichting in de bumper en strakke lijnen verticaal over de motorkap geven de auto iets gedurfds. Gelukkig heeft Toyota afgezien van een enorme grille. Aan de zijkant valt de lijn op die vanuit de achterlichten richting het midden van de koets loopt en via de onderkant van de portieren door naar voren lijkt te lopen. De achterkant maakt de tongen los met de verticale lichtunits en de dubbele achterruit (die een gedeelte van het zicht ontneemt). Als we de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 Cw mogen geloven is dit futuristisch ogende voertuig enorm aerodynamisch.

23yymhcblnix

Vanbinnen is de Prius net zo afwijkend vormgegeven. Achter het stuur met bedieningsknoppen voor de telefoon en veiligheidssystemen zijn geen meters geplaatst. Alle informatie lees je af van een display midden op het dashboard. Naast het stuur vind je een eiland met ventilatieroosters, het infotainmentscherm en de aircobediening. Helemaal onderaan de middenconsole zit het kleine versnellingspookje. Qua afwerking heeft Toyota met de vierde generatie Prius weer een stap vooruitgezet, al detoneert de goedkope witte kunststof van de middenconsole nogal met de zachte structuur bovenop het dashboard. Ergonomisch is de Prius niets aan te rekenen, alle bedieningsorganen zijn logisch geplaatst. Ook het navigatiesysteem laat zich simpel en snel bedienen.

De 4,54 meter lange Prius is de eerste Toyota die op het nieuwe modulaire Toyota New Global Architecture (TNGA) platform staat. Naast een lager zwaartepunt, verbeterde stabiliteit en verhoogde carrosseriestijfheid is ook de binnenruimte toegenomen. De auto is zes centimeter langer en anderhalve centimeter breder geworden en ondanks de gelijk gebleven wielbasis heeft Toyota toch gezorgd voor meer beenruimte achterin. Ook de hoofdruimte is groter en dat terwijl de totale hoogte van de Prius is afgenomen. De bagageruimte is met 502 liter fors voor dit segment, met dank aan het lager geplaatste nikkelmetaalhydride accupakket onder de achterbank. Elke Prius is uitgerust met Toyota Safety Sense, een pakket actieve veiligheidssystemen met onder meer voetgangersdetectie, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning.

49myq21b355x

De Full Hybrid aandrijflijn is onder handen genomen voor een betere efficiency en betere prestaties. De belangrijkste aandrijfbron blijft de 1.8 benzinemotor met een bescheiden 98 pk die ondersteuning krijgt van een 72 pk sterke elektromotor. Tezamen leveren de twee 122 pk, goed voor een sprint van 0-100 km/h in 10,6 seconden. Alle power wordt via een CVT-automaat naar de voorwielen geleid. Een hele vooruitgang is het feit dat de Prius bij lage belasting langer op de elektromotor blijft vertrouwen en als er meer kracht nodig is de versnelling natuurlijker aanvoelt. Het typische CVT-karakter is nog wel aanwezig, maar minder vervelend en alleen als je het gaspedaal diep indrukt. Je kunt kiezen voor de hybridemodi Normal, Eco en Power. Bovendien is er de stand EV waarin de Prius volledig elektrisch rijdt zolang de accu voldoende geladen is.

Tot op zekere hoogte is het weggedrag eveneens flink verbeterd. Vooral de besturing voelt uitgebalanceerd aan en het veercomfort is prima. Nooit worden korte oneffenheden stug doorgegeven. Als je echter denkt dat de Prius daarom ook wel vlot een bochtig weggetje kan slechten, helaas. Alsof er voorin een stofzuiger aan het werk is sleurt de benzinemotor de auto vooruit en deinend als een cruiseschip vervolgt hij zijn weg. De Prius moet je juist waarderen om zijn efficiënte karakter, dan haal je er het meeste rijplezier uit.

jjkym85b99xt

Met de vierde generatie Prius heeft Toyota wederom stappen vooruitgezet. Qua design blijft het een auto die je mooi vindt of niet, feit is wel dat de auto enorm efficiënt met brandstof omgaat. Bovendien rijdt hij beter dan ooit en ligt het uitrustingsniveau op een hoog peil. Aan boord is ruimte genoeg voor vier volwassenen en er mag nu een aanhanger van 725 kilo aan de trekhaak. Zakelijke rijders profiteren in 2016 van 21 procent bijtelling, de Prius valt met een CO2-uistoot van 76 gram per kilometer niet meer als voorheen in het meest gunstige tarief. Overigens is de auto ook voor particuliere milieuridders met een vanafprijs net onder de 30.000 euro een goed alternatief wanneer het beslist geen obligate crossover mag worden.

Door: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Toyota-dealer Schouten in Alblasserdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.798 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 98 pk bij 5.200 tpm
Max. koppel: 142 Nm bij 3.600 tpm
Elektromotor: 72 pk/163 Nm (gecombineerd 122 pk)
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: traploze CVT-automaat
Gem. verbruik: 3,3 l/100 km (1:30,3)
Gewicht: 1.350 kg
Vanafprijs: € 29.995
Vanafprijs testauto: € 31.995

Plus
+ Erg zuinig
+ Verbeterde aandrijflijn
+ Ruim interieur

Min
– Polariserend ontwerp
– Imago van milieuridder
– Afwerking middenconsole

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s