De nieuwe Mercedes-AMG GT R 2016: ontwikkeld in de ‘Groene Hel’

Rechtstreeks van het meest veeleisende circuit ter wereld naar de openbare weg: nooit eerder heeft Mercedes-AMG zoveel technologie uit de autosport in een productiemodel gestopt als bij de nieuwe AMG GT R.

Nieuwe MB AMG GT R 2016 kopen

De AMG GT R beschikt over fraaie techniek. De transaxleconstructie met frontmiddenmotor, de V8-biturbomotor en een vermogen van 430 kW/585 pk, het ingrijpend gewijzigde onderstel, de nieuwe aerodynamica en de doordachte lichtgewicht constructie vormden de basiselementen voor een uitgesproken dynamische rijervaring.

Zelfs van veraf laat de exclusieve lakkleur ‘AMG green hell magno’ geen enkele twijfel bestaan over de herkomst van de sportwagen, die het grootste deel van de ontwikkelingsfase doorbracht in de ‘Groene Hel’: de roemruchte Nürburgring. Bredere spatschermen voor en achter maken een grotere spoorbreedte voor optimale grip en nog hogere bochtensnelheden mogelijk. De nieuwe voorskirt met actieve elementen, de grote achtervleugel en de nieuwe achterskirt met dubbele diffusor dragen bij tot een betere aerodynamica en optimale grip. De lichtgewicht gesmede velgen, standaard voorzien van racebanden, zijn eveneens uitgevoerd met het oog op maximale rijdynamiek. Dat geldt ook voor andere noviteiten, zoals de actieve achterwielbesturing, de negenvoudig verstelbare tractiecontrole en de verstelbare veer/schokdemperunits met extra elektronische regeling.

Daarnaast onderstreept de nieuwe AMG Panamericana-grille de unieke positie van de AMG GT R. Zijn karakteristieke ontwerp met verticale lamellen was voor het eerst te zien op de Mercedes-AMG GT3 klantensport-raceauto’s en wordt nu voor het eerst toegepast op een AMG-productiemodel. De verkoop start eind 2016, de levering in Europa begint in het voorjaar van 2017. Orders kunnen geplaatst worden bij Nieuweautokopen.nl/Mercedes-Benz.

Mercedes heeft wel weer een mooi verhaal met de AMG GT R. Een lang verhaal ook, maar toch willen wij van Nieuweautokopen.nl/Mercedes u het verhaal niet onthouden. Dus daar gaat ie: De derde telg in de AMG GT-familie is het nieuwe vlaggenschip van het AMG-programma. Voorzien van innovatieve technologie werd de AMG GT R ontworpen met het gebruik op het circuit als een belangrijke drijfveer. De ontwikkelingsfase was voor een groot deel gebaseerd op de ervaringen uit de autosport, opgedaan in de klantensport-activiteiten met de AMG GT3 en de deelname aan de toerwagenserie DTM. Waarden als een acceleratie van 0-100 km/h in 3,6 seconden en een topsnelheid van 318 km/h zorgen in combinatie met de uitstekende rijdynamiek zonder enige twijfel voor extreem snelle rondetijden op de circuits. Met de nieuwe exclusieve lakkleur ‘AMG green hell magno’ wordt al een visuele verbinding zichtbaar met de ‘Groene Hel’, zoals de legendarische ‘Nordschleife’ van de Nürburgring wordt genoemd. Dit onderstreept nog eens de wortels die de auto op het circuit heeft.

De uitstekende prestaties op het circuit zijn mede te danken aan de doordachte lichtgewicht constructie, waarbij gebruik is gemaakt van aluminium en carbon, specifieke versterkingen in de carrosserie, de sterkere V8-biturbomotor met de speciaal aangepaste zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling, de innovatieve aerodynamica met actieve elementen en het nieuwe onderstel met actieve achterwielbesturing en uniball-verbindingen.

Het concept met frontmiddenmotor en transmissie in transaxleconstructie op de achteras, een beproefd kenmerk van de AMG GT en AMG GT S, zorgt voor optimale gewichtsverdeling met 52,7 procent op de achter- en 47,3 procent op de vooras. In combinatie met het lage zwaartepunt van de auto leidt dit tot een grote wendbaarheid en hoge bochtsnelheden. Met een pk-/gewichtsverhouding van 2,66 kg per pk is de Mercedes-AMG GT R toonaangevend in zijn klasse.

Nauwe samenwerking tussen design- en aerodynamicaspecialisten
Tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe AMG GT R werkten aerodynamicaspecialisten en vormgevers intensiever dan ooit tevoren samen. De AMG-designtaal met ‘dynamic presence’ als kenmerk vormt de basis voor de als geheel duidelijk expressievere verschijning en het zeer specifieke uiterlijk van de auto. ‘Form follows function, and function supports form’: alle elementen hebben een technisch nut en dragen als zodanig bij tot de verbeterde rijdynamiek, terwijl de aerodynamicaspecialisten de wensen van de designers waargemaakt hebben. Deze samenwerking leidde zelfs tot een innovatie waarvoor inmiddels patent is aangevraagd.

Naast de krachtige uitstraling van de carrosserie en de elementen die afkomstig zijn uit de autosport, trekt ook de nieuwe AMG Panamericana-grille meteen de aandacht. Dit unieke element komt eveneens uit de autosport en wordt in de AMG GT R voor het eerst in de serieproductie toegepast. Vijftien verchroomde verticale lamellen verwijzen optisch naar de nieuwe AMG GT3-raceauto. De basis van de nieuwe grille dateert van de Mercedes-Benz 300 SL, waarmee in 1952 de beroemde Panamericana-straatrace in Mexico gewonnen werd.

Meer vermogen, groter koppel, snellere reactie: de motor
Het hart van de nieuwe high-performance topsporter klopt krachtiger dan ooit tevoren: de 4-liter AMG-biturbomotor in de AMG GT R heeft een vermogen van 430 kW (585 pk), een toename van 55 kW (75 pk) ten opzichte van de vorige topmotor in de GT S. Het maximumkoppel van 700 Nm is beschikbaar tussen 1900 en 5500 t/min.

De toename van het vermogen kon onder meer worden gerealiseerd dankzij nieuwe turbocompressoren met gewijzigde compressiewerking, een kleinere aneroïdecapsule van de wastegate en een scherpere programmering van het motormanagement. De turbodruk nam toe van 1,2 bar in de AMG GT tot 1,35 bar. Daarnaast werden de uitlaatkanalen en de compressieverhouding geoptimaliseerd. Ook het volledige verbrandingsproces werd nog eens extra onder de loep genomen en aangepast.

In samenhang met genoemde wijzigingen werden ook het kenveld van het gaspedaal, de opbouw van de turbodruk en de parameters van de transmissie aangepast om ervoor te zorgen dat de motor nog spontaner reageert op lastwissels en dat er nog sneller kan worden geschakeld. Het vliegwiel is 0,7 kilogram lichter dan bij de AMG GT S, wat ook bijdraagt tot de dynamische indruk.

De 4-liter AMG-V8-motor is voorzien van de beproefde biturbocompressoren, die niet aan de buitenkant van de cilinderbank, maar binnenin de V-vorm zijn ingebouwd, een constructie die experts aanduiden als een ‘hot inside V’. De voordelen hiervan zijn een compact ontwerp van de motor, spontane reactie van de turbocompressoren en minder uitstoot van uitlaatgassen dankzij een geoptimaliseerde aanstroming van de katalysatoren, die dichtbij de motor zijn geplaatst. Dit basisprincipe van de nieuwe AMG-V8-motorenfamilie is voor de AMG GT R verder geoptimaliseerd, waardoor ook betere prestaties mogelijk worden. De maximale laaddruk bedraagt 1,35 bar, de turbocompressoren hebben een maximum toerental van 186.000 t/min.

Voor optimale prestaties, zelfs bij hoge buitentemperaturen, maakt Mercedes-AMG gebruik van indirecte lucht-naar-water-tussenkoeling. Met een geoptimaliseerde stroming van lucht en water hebben de tussenkoelers een aparte tweetraps waterkringloop met lage temperatuur. De eerste stap bestaat uit twee parallelle koelers in de linker en rechter wielkast. Samen met de grote radiateur aan de voorkant van de auto als tweede stap voor de koeling is dit systeem nog effectiever dan dat in de AMG GT S. De verderop in het systeem geplaatste watergekoelde tussenkoelers zorgen ervoor dat de laadlucht, samengedrukt en verwarmd door de turbocompressors, effectief wordt gekoeld, voordat deze de verbrandingskamers binnenkomt. Daarmee blijft de temperatuur ook bij volgas op een constant laag niveau. Een grote koeler voorin de auto zorgt voor een gecontroleerde koeling van het water dat in de lage-temperatuur-kringloop circuleert. De zeer korte route voor de geleiding van de laadlucht zorgt voor een snelle reactie.

Vier bovenliggende nokkenassen bedienen in totaal 34 kleppen. Verstelling van de nokkenassen aan de in- en uitlaatzijde zorgt voor een uitstekende reactie op het gaspedaal en optimaliseert de gascyclus voor elk bedrijfspunt.

De dry sump-smering zorgt voor toevoer van olie, zelfs bij grote dwarskrachten, en maakt het mogelijk om de motor lager in te bouwen, zodat het centraal zwaartepunt dichterbij het wegdek komt te liggen. Hierdoor zijn grotere dwarsversnellingen mogelijk.

De motor van de AMG GT R wordt ook met de hand gemaakt in de Motorenmanufaktur van de AMG-fabriek in Affalterbach volgens het principe ‘One Man – One Engine’.

Puur geluid: het AMG Performance-sportuitlaat
De speciaal ontwikkelde uitlaat zorgt niet alleen voor echt racewagengeluid, het bespaart in vergelijking met de AMG GTS ook zo’n 6 kilogram gewicht dankzij het gebruik van titanium voor de uitlaatdemper en dunwandig rvs voor het voorste gedeelte van de uitlaat.

Met zijn speciale zeshoekige vorm benadrukt het forse uitlaatsierstuk, centraal geplaatst in de achterskirt, het sportieve karakter van de auto. Aan de linker en rechter zijkant in de diffusor bevinden zich nog eens twee eindpijpen. Van deze pijpen zijn de uitlaateindpijpen net als in de racerij omhuld met carbon, om de diffusor tegen de hoge temperaturen van de uitlaat te beschermen. Het uitlaatsysteem is standaard voorzien van twee traploos verstelbare uitlaatgaskleppen die het geluid van de AMG GT R direct beïnvloeden.

Afhankelijk van de gekozen AMG DRIVE SELECT-stand gaan de uitlaatgaskleppen open of dicht, hoewel ze met behulp van een aparte toets op de AMG DRIVE UNIT ook afzonderlijk te bedienen zijn. In de standen ‘Comfort’ en ‘Sport’ klinkt de lage toon die kenmerkend is voor een V8-motor, met het oog op comfort. In de standen ‘Sport Plus’ en ‘RACE’ daarentegen is de compositie van het geluid duidelijk emotioneler.

Belangstelling voor deze op de ‘Groen Hel’, het meest veeleisende circuit ter wereld ontwikkelde Benz?  Maak uw belangstelling bekend bij Nieuweautokopen.nl/Mercedes-Benz en wij gaan voor u op jacht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s