Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe 90 Lauréate: Eenvoudige crossover zonder poespas

Tien jaar geleden introduceerde Renault met Dacia zijn nieuwe budgetmerk. Veel auto voor een schappelijke prijs met onderhuids beproefde techniek. Het begon allemaal met de Logan sedan, maar gezinsuitbreiding liet niet lang op zich wachten. Inmiddels bestaat het gamma uit diverse modellen, waaronder de hoog op zijn wielen staande Sandero Stepway. Dat het Roemeense Dacia in een behoefte voorziet was in 2005 direct duidelijk, qua verkopen heeft het merk het afgelopen decennium niets te klagen gehad. Nederland is niet direct het ultieme land voor auto’s met een grote bodemspeling, maar desondanks is de Sandero Stepway regelmatig te spotten op onze wegen.

Dacia Sandero Stepway rijtest

Het duurde drie jaar voordat Dacia met de vijfdeurs Sandero op de proppen kwam. Nog eens twaalf maanden later was het de beurt aan de opgeruigde Sandero Stepway. In het najaar van 2012 verscheen de tweede generatie Sandero, waar direct een stoerdere versie van werd voorgesteld. Als je de prijslijsten van alle automerken in ons land doorneemt zul je erachter komen dat een vier meter lange vijfdeurs hatchback voor 11.190 euro nergens te koop is, behalve bij Dacia. Voor de opsmuk van de Stepway betaal je minimaal 13.990 euro, nog steeds een vriendelijk bedrag voor wat de auto biedt. Dat een mooi prijskaartje niet samen hoeft te gaan met een onooglijk uiterlijk bewijst de Sandero Stepway. Zeker in de kleur Rouge de Feu of Blue Azurite staat er een prettig op het netvlies liggende B-segmenter op de oprit. Ten opzichte van de normale Sandero is de Stepway (exclusief dakrails) 4,1 centimeter hoger, bovendien is de ruimte tussen het wegdek en de bodem van de auto met 4,4 centimeter gegroeid. Handig voor hoge stoepranden in de stad, zullen we maar zeggen. Vierwielaandrijving is niet besteed aan de Stepway, maar standaard wordt de auto wel op forse 205/55 R16-banden gezet.

Dacia Sandero Stepway

Met de komst van de tweede generatie Sandero is het interieurontwerp er flink op vooruit gegaan. Ook de afwerking is naar een hoger plan getild, al merk je aan de harde plastics wel waar de lage prijs vandaan komt. Er zijn veel onderdelen van Renault gebruikt en omdat er simpelweg weinig innovatieve systemen op en aan de Sandero zitten is de bediening erg simpel. Ergonomisch zit het interieur goed in elkaar, alleen de raambediening in de middenconsole had beter in het deurpaneel geplaatst kunnen worden. Wat de zitpositie betreft zijn er nog stappen te zetten. Ten eerste zijn de stoelzittingen erg vlak en daarnaast is de positie ten opzichte van het alleen in hoogte verstelbare stuur niet ideaal. Vermoedelijk zul je op een lange vakantiereis een pauze extra moeten inlassen om de benen te strekken. Op de achterbank is de ruimte erg netjes voor een 4,08 meter lange auto en met 320 liter aan bagageruimte komt de Sandero goed mee ten opzichte van zijn tegenstrevers.

Dacia Sandero Stepway

Rijden doet de Sandero Stepway zeer verdienstelijk. Omdat de auto hoger op zijn wielen staat zijn de veerwegen langer. Op lange welvingen in het wegdek komt dit het veercomfort ten goede. Snel genomen bochten neemt de auto daarentegen met een wat overhellende koets. De besturing is mooi consistent bekrachtigd. Niet enorm direct en vol gevoel, maar je krijgt altijd de juiste en gelijke hoeveelheid ondersteuning van de bekrachtiging. Schakelen gaat met een gortdroog gevoel dat we vandaag de dag nauwelijks meer tegenkomen, al haakt de pook nooit en zijn alle versnellingen zonder haperen in te leggen. De fijne turbomotor met 90 pk kennen we uit diverse Renault-modellen en ook in de Sandero is het een aangename machine. Nooit op de voorgrond aanwezig, tussen de 2.000 en 4.500 toeren altijd bereid om er aardig de sokken in te zetten en soepel genoeg om niet tegen te sputteren wanneer je vroeg opschakelt.

Dacia biedt de Sandero Stepway aan als Ambiance (13.990 euro) en Lauréate (+ 1.000 euro). Elektrische ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een deelbare achterbank en mistlampen zijn altijd van de partij. De Lauréate heeft bovendien een navigatiesysteem, airco, cruise control, parkeersensoren en elektrische ramen achter. Veel opties omvat de prijslijst niet. Metallic lak, een middenarmsteun en leren bekleding, dat zijn de highlights waarmee de Sandero Stepway is op te waarderen.

Dacia Sandero Stepway

Met de Sandero Stepway heeft Dacia een frisse en stoer ogende crossover in het programma voor mensen die niet al te veel geld uit willen of kunnen geven. Voor hetzelfde bedrag kun je een A-segmenter van een ander merk kopen waarbij vooral de beschikbare ruimte aan boord veel minder groot is. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is niet op de Sandero van toepassing. Op diverse plaatsen is zichtbaar dat er is bespaard op luxe materialen. Luxe wil het dochtermerk van Renault echter niet zijn. Veel voor weinig, dat is waar het om draait.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Dacia-dealer Van Kerkhof en Visscher in Rotterdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 898 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 90 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 140 Nm bij 2.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,1 sec.
Topsnelheid: 168 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 5,1 l/100 km (1:19,6)
Gewicht: 1.098 kg
Vanafprijs: € 13.990
Vanafprijs testauto: € 14.990

Plus
+ Prettige motor
+ Comfortabel veerkarakter
+ Ruimteaanbod

Min
– Droog gevoel schakelmechanisme
– Weinig moderne systemen leverbaar
– Besparing op afwerkingsmaterialen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s