RIJTEST: Ford Focus 1.5 EcoBoost Red Edition

Specialist in actiemodellen, zo kunnen we Ford wel noemen. De afgelopen jaren hebben de Amerikanen in diverse Europese landen een hele reeks speciale, vaak gelimiteerd geproduceerde uitvoeringen van de Ka, Fiesta en Focus uitgebracht. Uiteraard om de aandacht van het publiek vast te houden, al mag men over de verkoopcijfers van deze drie modellen niet klagen. Na de Fiesta Red & Black Edition presenteerde Ford in november 2015 ook de Focus voorzien van dezelfde toevoeging. De als vijfdeurs hatchback en stationwagon leverbare zwartrode of roodzwarte Focus verscheen in een oplage van 200 stuks. Inmiddels staat de Focus Red & Black Edition niet meer in de prijslijst, maar zijn 1.5 EcoBoost-motor met 150 pk is nog wel te bestellen via Nieuweautokopen.nl/Ford.

Ford Geneva Focus Red 2016

Ford heeft de Focus, net als de Fiesta en Mondeo, in september 2015 voorzien van het nieuwe familiegezicht dat de wereldwijde ‘One Ford’-filosofie uitdraagt. Geen specifiek ontworpen modellen meer voor verschillende werelddelen, over de gehele aardbol rijden Fords met dezelfde snoet rond. Ten opzichte van de vorige Focus valt vooral de Aston Martin-achtige grille met een omgekeerde trapeziumvorm op die de auto een lagere en bredere uitstraling geeft. De motorkap heeft een meer dynamische vorm gekregen en strekt zich uit van de voorste dakstijl tot de hoeken van het bovenste gedeelte van de grille. Slankere, minder hoekige koplampen en langwerpige mistlampen zorgen voor onderscheid. De Focus Red Edition met zijn spoilerpakket is gespoten in Race Red en voorzien van een dak, spiegels, wielen en grille in Shadow Black. De achterkant van de Focus is gestroomlijnder door de nieuw getekende achterklep en lichtunits. Bij de Black Edition is dit juist omgekeerd.

Bij het ontwerpen van het interieur van de vernieuwde Focus heeft Ford goed geluisterd naar de klanten. Het resultaat is een intuïtievere indeling, met minder knoppen en schakelaars op het stuur en het dashboard. De nieuwe zwarte en verchroomde details dragen bij tot een rustigere en modernere uitstraling. De nieuwe middenconsole met verschuifbare armsteun is gezegend met meer opbergruimte. Ford claimt dat de Focus significant stiller is geworden vanwege de dikkere vloerbekleding, dikker glas in de zijruiten en een betere isolatie van het motorcompartiment. Qua afwerking is de compacte middenklasser er zeker op vooruit gegaan. De benchmark in dit segment, de Volkswagen Golf, staat op een nog hoger plan, maar daar betaal je dan ook voor. Voorin zitten de bestuurder en de passagier op stevige, goed gevormde stoelen en de positie ten opzichte van de pedalen en het stuur is erg goed. Mooi verlichte meters zorgen ervoor dat belangrijke rijgegevens niet aan je voorbijgaan, al is het display van de boordcomputer nog altijd erg klein. Het touchscreen van het infotainmentsysteem in de middenconsole is groter dan voorheen. Achterin is het prima uit te houden, hoofd- en beenruimte zijn prima op orde voor een 4,36 meter lange hatchback. Ook de bagageruimte van 363 liter is goed bruikbaar.

De testauto heeft de 1.5 EcoBoost-motor onder de motorkap. Deze stille viercilinder brengt 150 pk ten beste en een maximum koppel van 240 Nm bij 1.600 toeren per minuut. Als je wilt sprint de auto door tot een topsnelheid van 212 km/h. Wanneer het verkeerslicht op groen springt passeert de kilometerteller na een niet onverdienstelijke 8,9 seconden de grens van 100 km/h. De combinatie van de zeer soepele viercilinder turbomotor en de dito versnellingsbak is een gelukkige. Al vanaf lage toerentallen heeft de motor een flinke portie trekkracht paraat en je kunt schakellui rijden. Bochtige wegen neemt de Focus met plezier, het om zijn mooie combinatie van sportiviteit en comfort bekend staande onderstel én de optionele 18-inch wielen onder de testauto maken de Focus tot een heerlijke stuurauto. Voor meer comfort zul je een duim kleinere lichtmetalen wielen moeten bestellen.

De Focus en de 1.5 EcoBoost-motor vormen een gouden combinatie. Op het gebied van rijplezier en comfort weet Fords C-segmenter nog altijd zeer goed te overtuigen met een heerlijke besturing en voldoende absorptievermogen van oneffenheden. Met 150 pk is de heerlijk vlot. Gelukkig hebben de Duitsers de ergonomie van het dashboard vorig jaar flink aangepakt en daarnaast het aanbod veiligheidssystemen op orde gebracht. Kortom: de Focus blijft nog altijd een topper in de compacte middenklasse.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Ford Nederland.

Bekijk hier meer foto’s van de Ford Focus.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.498 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 212 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,5 l/100 km (1:18,2)
Gewicht: 1.225 kg
Vanafprijs: € 18.995
Vanafprijs testauto: € 26.195

Plus
+ Opvallende kleurstelling
+ Prima combinatie motor/versnellingsbak
+ Fijn weggedrag

Min
– Red & Black Edition niet meer leverbaar
– 18-inch wielen niet het meest comfortabel
– Infotainmentsysteem mag nog iets simpeler

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s