RIJTEST: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-line

Peugeot heeft de 2008 een nieuwe snoet gegeven. Niet dat de compacte SUV dat nodig had, de verkoopcijfers rijzen sinds zijn komst in 2013 de pan uit. Toch hebben de Fransen drie jaar na de introductie de kans gegrepen om de auto een opfrisbeurt te geven. Niet alleen optisch herken je de vernieuwde 2008 direct, ook onderhuids is er het een en ander aangepast. Op pad met de meest luxueuze én vlotste 2008.

Peugeot 2008 rijtest 3

In 2014, het eerste volledige jaar dat de 2008 op de markt was, zijn er in Nederland bijna 4.100 stuks verkocht. De compacte SUV mocht zich dus direct verheugen op veel interesse. Dat de concurrentie in dit segment hevig is blijkt wel. Vorig jaar zijn er 500 exemplaren minder afgezet. Voor 2016 staan de sterren echter weer gunstig, want tot en met mei dit jaar heeft de RDW zo’n 2.400 kentekens afgegeven. Op boksen tegen de Opel Mokka en Renault Captur valt natuurlijk niet mee, maar met zijn strak getrokken gezicht kan de 2008 er weer tegenaan.

Naast de nieuwe grille heeft de vernieuwde 2008 stoere spatbordverbreders, beschermplaten onder de carrosserie en nieuwe lichtunits gekregen. De achterlichten lijken op klauwen van een leeuw en hebben een 3D-effect. Net als voor de facelift heeft de 2008 een apart ontworpen bovenste deel van de carrosserie met een soort verhoging in het dak. De 4,16 meter lange 2008 staat hoger duidelijk hoger op zijn poten dan de 208, zijn kleinere broertje. Al met al een geslaagde vernieuwing. De i-Cockpit van Peugeot is inmiddels beroemd en berucht. Er zijn mensen die zweren bij dit concept, andere klanten kunnen er niet mee overweg. De ooit pepermolens producerende Fransen zijn van mening dat de hoge positie van de klokkenwinkel voorkomt dat je onnodig wordt afgeleid en een head-up display is hierdoor overbodig.

Het compacte stuur zorgt ervoor dat de bestuurder zijn armen dichter bij elkaar kan houden en zijn handen lager kan positioneren. Dit moet een ontspannen zithouding opleveren. Met een lengte van 1,82 meter moet ondergetekende bekennen dat deze zitpositie best fijn is, zeker in een wat hogere auto als de 2008. Met het touchscreen bedien je de belangrijkste functies van de auto. Gelukkig heeft de verwarming nog een gewoon knoppencluster want continu over het scherm swipen werkt minder vlot. Aan boord van de netjes afgewerkte 2008 hebben vier personen ruim plaats, ook op de wat vlakke achterbank valt het ruimteaanbod niet tegen. De bagageruimte meet 350 liter, en dat is gebruikelijk in deze klasse.

Met 130 pk komt de 2008 1.2 PureTech zeer goed vooruit. Net iets meer dan negen seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in dit segment gewoon erg vlot. De driepitter sleurt er behoorlijk aan, zeker als de toerenteller het cijfer 2 is gepasseerd. Onder het genot van een typische roffel laat de 2008 weten tot heel wat in staat te zijn. Het gaat zelfs zo ver dat er bij lekker gasgeven flink wat aandrijfkrachten in het stuur voelbaar zijn. In combinatie met het sterk zelfcentrerende effect leidt dit zelfs in rechte lijn tot schaatsneigingen, zeker op een hobbelige weg. Als de bocht eenmaal is ingezet stuurt de auto prima en ondanks het kleine stuur en het feit dat een kleine stuurbeweging voldoende is voor een richtingsverandering, komt het geheel niet nerveus over. Schakelen doet de standaard zesbak met een stevig gevoel en bij het GT-line pakket hoort een forse, lekker koude aluminium pookknop.

De wegligging is dan ook prima, vering en demping zijn goed op elkaar afgestemd. Onder normale omstandigheden voelt de auto nooit te stug aan, maar wel lekker strak, zeker met de 205/50 R17-banden van de GT-line. Standaard op de 2008 GT-line is Grip Control dat de grip verbetert door de aandrijving van de voorwielen aan de ondergrond aan te passen met behulp van de regeling van het ESP. Er zijn vijf standen: Standaard, Sneeuw, Offroad, Zand en ESP Off. Voor deze test is het niet uitgeprobeerd, maar met Grip Control komt de 2008 op onverharde wegen ongetwijfeld verder dan concurrenten zonder dit systeem.

Naast diverse zwarte, chromen en rode sierdelen is de GT-line voorzien van prima steunende stoelen met specifieke bekleding, extra getinte achterruiten, mooie 17-inch wielen en een fijn beetpakkend sportstuur. Zeker in de kleur Blanc Nacré (parelmoerwit) oogt de 2008 fraai. Daarvoor hoef je niet direct de meest luxueuze en vlotste variant te hebben, ook de wat minder getalenteerde versies zijn een prima keuze als je op zoek bent naar een compacte SUV.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot-dealer Visscher in Gorinchem.

Bekijk hier meer foto’s van de Peugeot 2008.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 130 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 sec.
Topsnelheid: 200 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,8 l/100 km (1:20,8)
Gewicht: 1.135 kg
Vanafprijs: € 18.200
Vanafprijs testauto: € 26.730

Plus
+ Met 130 pk zeer vlot
+ Geslaagde facelift
+ Ruime uitrusting

Min
– Aandrijfreacties in stuur
– Zware achterklep
– Boordcomputer verstopt in multimediasysteem

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s