Fiat Tipo 1.4 16V Lounge: Niet opzienbarend, maar veel waar voor je geld

Tipo is een bekende naam. De laatste Fiat die deze naam droeg, was het model waarvan tussen 1988 en 1995 bijna twee miljoen exemplaren zijn verkocht. Die auto werd ook bekroond met de titel ‘Auto van het Jaar 1989’. De nieuwe Tipo, waarvan de conceptcar nog Ægea heette, staat nu als sedan bij de dealer en komt later ook als vijfdeurs hatchback en stationwagon. In Noord-Europa is de middenklasse sedan geen geliefde variant, Fiat denkt dan ook de meeste exemplaren in het zuidelijke gedeelte van Europa, het Midden-Oosten en Afrika af te zetten. De Tipo is voorzien van een prettig prijskaartje en moet veel value for money bieden.

Fiat Tipo rijtest 2016De Tipo is in Italië ontworpen en ontwikkeld in Turkije. In dat land wordt de auto tevens geproduceerd. Fiat geeft hoog op over het design van de Tipo. Woorden als fraai, strak en dynamisch voeren de boventoon. Dit alles moet natuurlijk met een korreltje zout worden genomen, maar feit blijft dat de nieuwe Italiaan met Turkse achtergrond er niet verkeerd uitziet. Meestal is een vierdeurs sedan afgeleid van een hatchback. De aangeplakte kofferbak brengt het design van de auto dan volledig uit balans. De nieuwe Fiat is echter vanaf het begin ontworpen als sedan. De daklijn geeft de carrosserie een modern tintje, net als de geprononceerde neus en de harmonisch vormgegeven achterkant.

Het interieur is voorzien van een afgerond dashboard, de koepel over het instrumentarium overspant ook het centrale deel van het dashboard en deelt het dashboard in tweeën. De ene helft van het dashboard oogt vooral functioneel, de andere heeft een oppervlak met een zachte structuur. De 4,53 meter lange Tipo heeft een ruim interieur en ook de bagageruimte mag er met 520 liter zijn. Volgens Fiat zijn de prima zittende en over een grote afstand verstelbare stoelen berekend op passagiers tot een lengte van 1,88 meter voorin en 1,80 meter achterin. De zitpositie is prima en over de ergonomie valt weinig te klagen. Ook de afwerking is zeer netjes uitgevoerd.

Fiat levert de Tipo als sedan met een 1.4 16V Fire-benzinemotor (95 pk) en een 1.3 MultiJet II-diesel (95 pk). De testauto in Bronzo Magnetico metallic heeft de benzinemotor in het vooronder en dat is bepaald geen strepentrekker. Gelukkig is de wat hakerig schakelende zesbak gezegend met korte overbrengingen waardoor de gang er nog redelijk makkelijk in komt. De prestaties van deze machine zijn voldoende, maar niet meer dan dat. Sturen doet de slechts 1.125 kilo wegende Tipo erg fijn en vrij direct. De installatie geeft voldoende gevoel, maar heeft verder geen dynamische inslag. Dat geldt ook voor het onderstel dat vooral op comfort is afgestemd, maar een snelle rotonde schuwt de auto niet. Alle mogelijke oneffenheden worden zonder veel moeite in alle stilte verwerkt, zelfs met 17-inch wielen. De uitvoering met twee duim kleiner rubber zal nog wat gerieflijker aanvoelen.

Vanaf 19.495 euro heb je een Tipo voor de deur staan, een erg nette prijs. Deze Pop-uitvoering heeft een handbediende airco, elektrische ramen voor en een radio. Voor 3.000 euro meer is er de Tipo Lounge met aantrekkelijke toevoegingen als cruise control, parkeersensoren, navigatie en een deelbare achterbank. Ook mistlampen, een regen- en lichtsensor en automatische airco horen er dan bij. Buiten metallic lak om zijn er geen optiemogelijkheden. Wat elke Tipo als sedan in ieder geval kenmerkt is dat het een ruime, volwassen auto is die veel waar voor zijn geld biedt. Ongetwijfeld zullen de hatchback en stationwagon het in ons land beter gaan doen, maar liefhebbers van een sedan in deze prijsklasse moeten zeker eens langs de Fiat-dealer rijden.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Fiat-dealer Visscher in Tiel.

Bekijk hier meer foto’s van de Fiat Tipo.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 95 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 127 Nm bij 4.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,5 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,7 l/100 km (1:17,5)
Gewicht: 1.125 kg
Vanafprijs: € 19.495
Vanafprijs testauto: € 22.495

Plus
+ Ruim interieur
+ Prettig prijskaartje
+ Ontwerp prima in balans

Min
– Klein navigatiescherm
– Niet meer dan gemiddelde motorprestaties
– Geen optiemogelijkheden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s