Suzuki Baleno 1.2 High Executive Smart Hybrid

Suzuki is bekend als specialist in compacte auto’s en in september vorig jaar is op de IAA in Frankfurt de nieuwe Baleno voorgesteld. Inderdaad, die naam kennen we nog uit 1995. Tot en met 2002 zijn er in ons land bijna 17.000 stuks van verkocht. Terwijl de oude Baleno er als driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon was, is het nieuwe model er vooralsnog alleen als vijfdeurs hatchback. De Japanners mikken op veel ruimte voor weinig geld, eens kijken of die belofte is waar gemaakt.

Nieuwe Suzuki Baleno kopen 2016

In de folder besteedt Suzuki niet veel woorden aan het ontwerp van de Baleno. Het persbericht rept over een stijlvol design, maar dat moet met een korreltje zout genomen worden. Niet dat de auto het lelijkste jongetje van de klas is, maar opvallend gestileerd kun je de koets niet noemen. Behoudend is een betere omschrijving. Ook het interieur is eerder rustig dan frivool getekend. Dat komt de overzichtelijkheid ten goede. Het geheel is netjes afgewerkt, maar wel opgebouwd uit harde plastics. Met het 7 inch touchscreen in de middenconsole bedien je eenvoudig het smartlink audio- en navigatiesysteem. Opvallend is de fors bemeten interieur- en bagageruimte. Voorin zit je op wat vlakke stoelen met een te korte zitting, maar zeker de hoofdruimte is weldadig. Op de achterbank baden de passagiers in weelde, zij kunnen hun benen bijna over elkaar heen slaan. Voor een auto in het B-segment is de bagageruimte met 355 liter groter dan gemiddeld. Dit alles is ook niet zo gek, want de Baleno is met zijn vier meter bijna 15 centimeter langer dan de Swift.

Nieuwe Suzuki Baleno kopen korting 2016

Suzuki heeft geïnvesteerd in een nieuw, lichtgewicht platform. Door de wielophanging en het frame niet als losse delen maar als één geheel te ontwerpen, zijn minder verstevigingspunten nodig zonder dat de crashbestendigheid in gevaar komt. Hierdoor is de auto met een gewicht van tussen de 840 en 910 kilo lichter dan de Swift én de vorige Baleno uit 1995. Onder de motorkap van de Baleno ligt een 112 pk sterke 1.0 BoosterJet driecilinder of een vierpits 1.2 DualJet met 90 pk. Die laatste is er ook met SHVS-techniek wat een paar gram CO2-uitstoot scheelt. Met de 40 kilo wegende Smart Hybrid Vehicle by Suzuki-techniek wordt energie die vrijkomt bij het remmen opgeslagen in een lithium ion-accu. Hiermee kunnen onder andere elektronische componenten worden gevoed, waardoor een minder zware loodaccu nodig is en de dynamo minder wordt belast. De motor wordt niet herstart door een conventionele startmotor, maar met de ISG (Integrated Starter Generator) die de motor bovendien ondersteunt tijdens het rijden en accelereren (3 pk extra).

Nieuwe Suzuki Baleno 2016 interieur

Qua rijgedrag springt de Baleno er op geen enkel vlak uit. In de stad is het een prima wendbare auto, de besturing is gelukkig niet al te veel bekrachtigd en het onderstel is keurig stil. Op de snelweg is de besturing dan weer te direct, continu zijn er kleine stuurcorrecties nodig. Vering en demping zijn goed op elkaar ingespeeld en verwerken alle soorten wegdek prima. Op bochtige weggetjes komt de Baleno ook tot zijn recht, waarbij er mede dankzij het lage gewicht van de auto zelfs een beetje rijplezier aan te pas komt. De 1.2 DualJet-motor is een machine met een goedmoedig karakter. Voor dagelijks gebruik komt de auto niets te kort en je kunt eenvoudig schakellui rijden. Daarbij blijft het verbruik heerlijk laag, de boordcomputer van de testauto stond op 1 op 17. Om lekker vooruit te komen is het nodig de hogere toerenregionen op te zoeken en dan laat de motor ook flink van zich horen.

Nieuwe Suzuki Baleno 2016 kopen
De Baleno is er vanaf 14.999 euro en heeft altijd airco, elektrische ramen voor en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel aan boord. Als Smart Hybrid-versie is de nieuwe Suzuki er alleen in de meest luxe High Executive-uitvoering. Zaken als stoelverwarming, adaptieve cruise control en automatische airco horen er dan ook bij. Nuchter bekeken is er weinig op de Baleno aan te merken. De auto biedt voor een zeer redelijke prijs veel ruimte, een goed weggedrag en het brandstofverbruik blijft binnen de perken. Spannend om te zien of te rijden is hij niet, maar er zullen ongetwijfeld veel kopers blij worden van deze compacte Japanner

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Suzuki-dealer Reno in Dordrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.242 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 90 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 120 Nm bij 4.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,3 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,0 l/100 km (1:25,0)
Gewicht: 890 kg

Vanafprijs: € 14.999
Vanafprijs testauto: € 18.699

Plus
+ Flinke interieurruimte
+ Vlotte prestaties
+ Laag brandstofverbruik

Min
– Vlakke voorstoelen
– Gevoelloze koppeling
– Onrustige besturing op snelweg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s