SsangYong Tivoli e-XGi 160 Sapphire 2WD

Nog nooit van SsangYong gehoord? Midden jaren negentig verscheen het Koreaanse merk op de Nederlandse markt met stoere terreinwagens als de Korando en Musso. Alleskunners die vooral bij marktkooplui met een flinke aanhanger populair waren. Met de vreemd gevormde Actyon en Rodius werd na de eeuwwisseling geprobeerd een groter publiek te bereiken, maar dat liep helaas anders. Sinds vorig jaar is SsangYong met de Tivoli vertegenwoordigd in de markt van de compacte crossovers. Een segment dat volop in bloei staat en waar om de gunst van vooral de particuliere rijder wordt gestreden. Kan de Tivoli potten breken en een overtuigend deuntje meezingen?

Ssangyong Tivoli 2

SsangYong is een eigenzinnig merk, dat zie je direct aan de Tivoli. Het is een robuust ogende auto met stoere looks. Strijdlustig de wereld inkijkende koplampen, een korte overhang en een horizontaal lopende motorkap geven de Tivoli het gezicht van een terreinauto. De uitgeklopte achterspatborden, doorlopende achterlichten en een karakteristieke C-stijl moeten omstanders laten denken dat er een crossover voor hen staat die nergens bang voor is. De Koreanen hebben simpelweg een fris design gecreëerd waarmee de 4,20 meter lange Tivoli zich kan onderscheiden van de gevestigde orde.

Ook vanbinnen is de nieuwe crossover anders dan anders vormgegeven. Vooral de verticale lijnen van de middenconsole springen in het oog. Het touchscreen van het multimediasysteem (met TomTom-navigatie), dat geflankeerd wordt door twee langwerpige ventilatieroosters, is eenvoudig te bedienen. Net als de airco waarvan de wat ouderwets ogende grote knoppen aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Achter het alleen in hoogte verstelbare stuur met bediening voor de radio vinden we in twee matzilver omrande kokers de toeren- en kilometerteller die in het donker fraai rood/wit verlicht zijn. De afwerking van het geheel is keurig voor elkaar. We vinden vrij veel hard plastic, maar de bouwkwaliteit is prima.

De zitpositie is goed, de brede stoelen zitten aangenaam, maar de zitting is voor langere bestuurders wat te kort. Het zicht over je rechterschouder is niet optimaal door de oplopende raampartij en de brede C-stijl. Op de achterbank vinden volwassenen een prima plaats met veel ruimte voor hun benen. Met 423 liter is de bagageruimte voor een auto in deze klasse flink van formaat. Een sportief rijgedrag heeft de Tivoli niet, hij is vooral comfortabel. Oneffenheden worden soepel verwerkt en het overhellen in snel genomen bochten valt mee. De ongevoelige besturing kent de standen normaal, comfort en sport, maar veel verschil in zwaarte of directheid is er niet. Luidruchtig is de Tivoli niet, alle rijgeluiden zijn prima gedempt. Alleen tijdens accelereren laat de motor zich horen.

Bij SsangYong vertrouwt nog op een turboloze 1.6 benzinemotor met 128 pk vermogen en 160 Nm trekkracht. In combinatie met lekker schakelende zesbak voldoen de prestaties voor normaal gebruik. Wil je opschieten dan is het zaak om toeren te maken, bij lage toeren is het acceleratievermogen van de Tivoli minder goed. Ook nadelig is de hoge CO2-uitstoot waardoor het BPM-bedrag flink stijgt. De standaarduitrusting is ruimhartig, net als de garantievoorwaarden. De Tivoli krijgt altijd vijf jaar of 100.000 kilometer waarborg mee. Op het gebied van veiligheidssystemen moet SsangYong nog stappen zetten, dode hoek detectie of een rijstrookassistent zijn niet leverbaar. De testauto is een voorwielaandrijver, wil je 4WD dan is dat enkel leverbaar in combinatie met de slechts 700 euro duurdere 115 pk dieselmotor. Ook voor het trekken van een aanhanger is dat de versie die je moet hebben. De Tivoli op benzine mag 1.000 kilo aan de trekhaak, de diesel de helft meer.

De meest geraffineerde en best afgewerkte keuze onder de compacte crossovers is de Tivoli niet. Het zijn vooral zijn uiterlijk, de hoeveelheid binnenruimte en de standaarduitrusting die aanspreken. Op het gebied van rijden steekt de auto niet boven het maaiveld uit, maar comfortabel is deze Koreaan zeker. Jammer dat de CO2-taks hoog uitvalt, maar een vanafprijs van 19.990 euro is nog altijd netjes. De testauto kost ruim 30.000 euro, een flinke bak geld. Wat als een paal boven water staat is dat je je met de Tivoli onderscheid van de massa.

Tekst: Arno Lommers

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door SsangYong-dealer Moerman Jansen in Alblasserdam

Bekijk hier meer foto’s van de SsangYong Tivoli.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 128 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 160 Nm bij 4.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend
Topsnelheid: 181 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,4 l/100 km (1:15,6)
Gewicht: 1.245 kg
Vanafprijs: € 19.990
Vanafprijs testauto: € 27.850

Plus
+ Onderscheidend uiterlijk
+ Ruim interieur
+ 5 jaar garantie

Min
– Bescheiden aanhanggewicht
– Stuur niet in lengte verstelbaar
– Zicht schuinachter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s