Nieuwe Opel Astra 2015 veelbelovende troef in C-segment

Het succesverhaal van Opel in de middenklasse begon al met de Kadett in 1936. Sindsdien zijn maar liefst 24 miljoen exemplaren van de Kadett en de Astra geproduceerd. Elf generaties later debuteert de geheel nieuwe Astra, die op de autoshow van Frankfurt voor het eerst aan het grote publiek wordt voorgesteld. Het model was jarenlang de best verkopende auto in Nederland, al was dat wel in de periode toen Nieuweautokopen.nl/Opel nog niet bestond.

Nieuwe Opel Astra 2015

De nieuwe Astra markeert een nieuw tijdperk in de geschiedenis van Opel. Het is het eerste model dat is ontworpen volgens de nieuwe prioriteiten en doelstellingen van Opel CEO dr. Karl-Thomas Neumann, zoals die zijn vastgelegd in de DRIVE!2022-strategie van Opel. De nieuwe Astra is gebaseerd op een nieuwe, ultralichte voertuigarchitectuur, wordt uitsluitend aangedreven door nieuwe motoren en maakt hypermoderne connectiviteit mogelijk via smartphone-integratie en de baanbrekende persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar. En geheel volgens Opel-traditie introduceert de nieuwe Astra geavanceerde technologie uit hogere segmenten. De Astra belichaamt ook Opels nieuwe designfilosofie. Hij oogt dynamischer en slanker dan ooit. Hij combineert optimale efficiency met baanbrekende innovaties, of het nu gaat om de vijfdeurs of de Sports Tourer die eveneens op de IAA in Frankfurt debuteert.

“De nieuwe Astra zet Opels traditie voort om innovatieve technologie uit hogere segmenten bereikbaar te maken voor het grote publiek. Tegelijkertijd markeert hij het begin van een nieuw tijdperk en zet hij enorme stappen ten opzichte van zijn voorganger. Onze ingenieurs hebben de nieuwe Astra letterlijk van een blanco vel papier ontworpen, met efficiency, connectiviteit en dynamiek als belangrijkste uitgangspunten”, zegt dr. Karl-Thomas Neumann, CEO bij Opel. “De nieuwe Astra is tot 200 kilogram lichter dan zijn voorganger en zijn atletische vormgeving maakt dat meteen duidelijk. Hij is compacter, maar toch ruimer en comfortabeler dan voorheen. Onder de motorkap schuilen alleen motoren van de jongste generatie. Talloze technieken en rijhulpsystemen uit de hogere segmenten verbeteren het comfort en de veiligheid, met dank aan onder meer onze persoonlijke connectiviteits- en servicedienst Opel OnStar, moderne smartphone-integratie en de baanbrekende adaptieve IntelliLux LED Matrix verlichting.”

Nieuw generatie motoren

Opel levert de nieuwe Astra uitsluitend met de nieuwste generatie benzine- en dieselmotoren. De krachtbronnen met een cilinderinhoud van 1,0- tot 1,6 liter leveren vermogens van 77 kW/105 pk tot en met 147 kW/200 pk. Alle motoren worden gekenmerkt door een hoge mate van souplesse, een krachtige reactie op het gaspedaal en een laag brandstofverbruik.

De Astra met de geheel nieuwe, uit aluminium vervaardigde 1,4-liter turbobenzinemotor met 110 kW/150 pk is leverbaar vanaf € 22.895,-  De versie met de nieuwe driecilinder 1.0 Turbo is er vanaf € 19.995,-. Deze 77 kW (105 pk) sterke driecilinder turbobenzinemotor verbruikt gemiddeld 4,2 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 96 g/km. Deze cijfers gelden voor de versie met Start/Stop en de geautomatiseerde versnellingsbak Easytronic 3.0, waarmee deze Astra een van de zuinigste benzineversies is in zijn klasse. In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak verbruikt hij 4,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 99 g/km.

Tevens debuteert de volledig nieuwe 1.4 Turbo in de Astra. De krachtige en zeer efficiënte turbobenzinemotor levert 110 kW/150 pk met 230 Nm koppel. De volledig uit aluminium vervaardigde 1.4 Turbo is het nieuwste lid van de nieuwe motorenfamilie waarvan ook de driecilinder 1.0 Turbo deel uitmaakt. Volgens de voorlopige gegevens verbruikt de 1.4 Turbo met Start/Stop gemiddeld 4,9 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van slechts 114 g/km.

De 1.6 Turbo met 147 kW/200 pk en 300 Nm is de krachtigste motor in de reeks. Deze versie sprint in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft 7,5 seconden nodig om in de vijfde versnelling van 80 naar 120 km/u te accelereren. De topsnelheid bedraagt 235 km/u (leverbaar vanaf begin 2016).

Tevens is de nieuwe Astra leverbaar met twee versies van de 1.6 CDTI dieselmotor, voor prijzen vanaf € 24.295,-. De zogeheten ‘fluisterdiesel’ is er in twee vermogensvarianten, van 81 kW/110 pk en 100 kW/136 pk. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak verbruiken zij beide minder dan 4,0 l/100 km in de gecombineerde cyclus. De efficiëntste dieselversie levert 81 kW (110 pk) vermogen en neemt genoegen met 3,4 l/100 km (90 g/km CO2).

Er zijn drie transmissietypes beschikbaar voor de nieuwe Astra: de handbediende vijf- en zesversnellingsbak, de gerobotiseerde Easytronic 3.0 automaat en de speciale zestrapsautomaat met lage wrijvingscoëfficiënt. Laatstgenoemde is verkrijgbaar in combinatie met de 1.4 Turbo van 110 kW/150 pk (leverbaar vanaf begin 2016) en met de 1.6 CDTI van 100 kW/136 pk.

Lichter, zuiniger, dynamischer

De Opel Monza Concept, die werd voorgesteld op de IAA van 2013, stond model voor de nieuwe Astra. Geheel in lijn met de prioriteiten van Opel is de nieuwe Astra tot 200 kilo lichter dan zijn voorganger. De nieuwe generatie is tot in detail ontworpen voor een zo laag mogelijk gewicht, wat resulteert in een zeer doordachte carrosserie. Samen met  onderhuidse structuur levert dit een gewichtsbesparing op van 77 kilo (ruim twintig procent lichter dan voorheen).

Door het gebruik van lichte maar ultrasterke staalsoorten voor het onderstel, compactere subframes en wijzigingen aan de wielophanging wordt nog eens vijftig kilo bespaard. Ook is de onderkant van de carrosserie op ingenieuze wijze afgewerkt, waarmee een goede balans is verkregen tussen aerodynamica, gewicht en kostenbesparing. Verder is de uitlaat 25 procent lichter en zorgt de toepassing van kleinere wielen voor een gewichtsbesparing van nog eens 11,5 kilo.

Compacter en toch ruimer

De nieuwe Opel Astra oogt niet alleen verfijnder en atletischer, hij is ook compacter. De wielbasis is twee centimeter korter, maar hij is toch ruimer vanbinnen. Met een lengte van 4,37 meter is hij bijna 50 millimeter korter dan zijn voorganger, terwijl hij vijf millimeter smaller is en de breedte werd teruggebracht tot 1,81 meter (zonder buitenspiegels). Met een hoogte van 1,48/ meter is hij bovendien 25 millimeter lager. Mede dankzij de nieuw ontworpen stoelen profiteren passagiers op de achterbank van 3,5 centimeter meer beenruimte. Daarmee is de Astra achterin de ruimste in zijn klasse. Ook is er meer bewegingsruimte, vooral wat hoofdruimte betreft. Met 2,2 centimeter meer hoofdruimte voor de bestuurder is de nieuwe Astra toonaangevend in het segment. U kunt de Astra vergelijken met zijn concurrenten op Nieuweautokopen.nl. Bent u er al uit en wilt een de nieuwe Astra? Ga dan naar Nieuweautokopen.nl/Opel.

Het spreekt voor zich dat de meer gestroomlijnde afmetingen de aerodynamica en efficiëntie beïnvloeden. Samen met nauwkeurig ontworpen details heeft de nieuwe Astra een indrukwekkende lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,285. Dat is zelfs 0,040 punten minder dan de meest aerodynamische voorganger.

Het designteam van Opel ontwierp een voorzijde waarmee de Astra zo breed, laag en dynamisch mogelijk oogt. Dankzij de integratie van het Opel Blitz-logo en de kenmerkende sikkellijn die opwaarts naar achteren toe vloeit, is de Astra meteen herkenbaar als lid van de Opel-familie. De koplampen, die strak en dynamisch ogen, vloeien naadloos over in de opening van de grille en vormen zo een grafisch effect. Het meest opvallende designelement is de ‘doorbroken’ C-stijl, die de indruk van een zwevend dak wekt. Tevens rekt hij de auto visueel uit, waardoor hij lager en innovatief van vorm oogt. Aan de achterzijde veroorzaken de achterlichten eveneens een lagere en brede indruk.

In het interieur gaan elegante vormen hand in hand met hoogwaardige materialen. Het aantal schakelaars en bedieningselementen is tot het minimum teruggebracht en onderstrepen het gemak en de efficiency die bij de Astra centraal staan. Het paradepaardje van het interieur is het bekroonde IntelliLink infotainmentsysteem. De locatie van het systeem werd met zorg gekozen voor perfecte zichtbaarheid en gebruiksgemak.

Connectiviteit

De nieuwe Astra is de eerste nieuwe Opel die vanaf de marktintroductie leverbaar is met de persoonlijke connectiviteits- en servicedienst Opel OnStar. Met deze veelomvattende connectiviteits- en servicedienst is het nieuwe model koploper in zijn klasse. Het Opel OnStar-servicecenter is gevestigd in het Britse Luton en is voor alle vragen 24/7, 365 dagen per jaar bereikbaar. Als een airbag wordt geactiveerd, schiet Opel OnStar automatisch in actie en worden direct hulpdiensten ingeschakeld. OnStar maakt van de auto ook een krachtige, mobiele Wi-Fi Hotspot. Opel biedt een ingebouwde 4G LTE-verbinding die tien keer sneller is dan de huidige 3G-technologie en die specifiek is ontworpen voor gebruik in de auto.

De nieuwe Opel Astra is ook het model waarin twee nieuwe infotainmentsysteem debuteren. Het gebruik van smartphones en apps in de auto is eenvoudiger en veiliger dan ooit. IntelliLink is compatible met Android 5.0 Lollipop en Apple iOS 8 (of hoger). Dankzij de integratie van Android Auto en Apple CarPlay kunnen functies van de smartphone worden bediend via het touchscreen in de Astra.

IntelliLux LED Matrix-verlichting

De IntelliLux LED Matrix-verlichting in de nieuwe Astra is een absoluut hoogtepunt op het gebied van innovatie en veiligheid. De baanbrekende full-LED Matrix-verlichting maakt het mogelijk om continu grootlicht te voeren, zonder dat medeweggebruikers worden verblind. Opel is de eerste fabrikant die LED Matrix aanbiedt in de middenklasse.

In de koplampen zijn zestien individuele LED-units (acht per koplamp) opgenomen. Die werken optimaal samen en vormen een krachtige lichtbundel. De geavanceerde frontcamera ‘Opel Eye’ scant de omgeving en stuurt de LED-units zodanig aan dat medeweggebruikers niet verblind worden. De lichtbundel van de LED Matrix-koplampen kan zeer nauwkeurig worden aangepast aan de verkeerssituatie door een of meerdere LED-units in- of uit te schakelen.

Behalve Opel OnStar en IntelliLux LED Matrix is de Astra ook voorzien van een uitgebreide reeks veiligheids-, rij hulp- en comfortvoorzieningen. De nieuwe Astra is het eerste model met de laatste generatie Opel Eye-frontcamera, die een aantal aanzienlijke verbeteringen mogelijk maakt.

De Traffic Sign Assistent combineert nu camerabeelden met informatie uit het ingebouwde navigatiesysteem om nog nauwkeuriger rijadvies te verstrekken. De Lane Departure Warning is verrijkt met Lane Keep Assist met automatische stuurcorrectie als de bestuurder onbedoeld de rijstrook verlaat. Ook de functies die helpen een veilige afstand te houden zijn verbeterd.

De Forward Collision Alert waarschuwt voor mogelijk gevaar door middel van geluidssignalen en in de vooruit geprojecteerde LED-lampen voor een duidelijke visuele waarschuwing. Als het systeem merkt dat de bestuurder na de waarschuwing niet of onvoldoende remt, zorgt Collision Imminent Braking voor extra remkracht of zelfs voor een automatische remingreep. Het systeem werkt bij snelheden tussen 8 en 80 km/u. Bij snelheden onder 40 km/u vermijdt het systeem een botsing door de auto helemaal tot stilstand te brengen.

Nog een waarschuwingssysteem is Opels bekroonde, ultrasonische Side Blind Spot Alert. Dit systeem detecteert objecten in de dode hoek en waarschuwt de bestuurder indien nodig. Dit zorgt voor extra veiligheid tijdens inhalen en afslaan.

De nieuwe Astra is het zoveelste nieuwe model van Opel. Het Duitse merk bracht immers recent de Adam en de Karl al op de markt. Ook deze modellen zijn, evenals de nieuwe Corsa en de Insignia te koop bij Nieuweautokopen.nl/Opel. De Zafira is er evenals de Mokka eveneens te koop.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s