Ford Focus RS 2015 krijgt 350 pk

Fords kunnen ook sexy zijn. Kijk maar op Nieuweautokopen.nl/Ford naar de nieuwe Mustang. Of naar deze Ford Focus RS, een bom op wielen met meer dan alleen de juiste vormen.  Zo heeft Ford bekendgemaakt dat de nieuwe Focus RS een maximaal vermogen van 350 pk heeft en dat haalt ie uit een unieke versie van de nieuwe 2.3-liter EcoBoost-motor, die werd geïntroduceerd in de Ford Mustang. Oh ja, belangstelling in zo’n rappe Focus? Ook voor snelle dingen als de Focus RS en de Mustang ga je naar Nieuweautokopen.nl/Ford.

Nieuwe Ford Focus RS 2015
“We hebben de fans een echte racemachine beloofd, en met een vermogen van 350 pk onder de motorkap hebben we die belofte helemaal waargemaakt,” zegt Dave Pericak, Global Director bij Ford Performance. “Dankzij de adembenemende snelheid en de innovatieve technologie van de nieuwe Focus RS kan deze auto de strijd aangaan met sportieve modellen van luxe en exotische merken, en dat gaat hij dan ook doen.”

Met de Focus RS introduceert Ford de All-Wheel Drive-technologie met Dynamic Torque Vectoring van Ford Performance. Het innovatieve systeem tilt de handelbaarheid en het plezier voor bestuurders naar een nieuw niveau dankzij de combinatie van een uitstekende grip en wegligging en een ongeëvenaarde wendbaarheid en stuursnelheid.

De Focus RS is het eerste Ford RS-model ooit dat is voorzien van Launch Control en selecteerbare rijmodi, waaronder de Drift Mode – waarmee dit de eerste auto is die de mogelijkheid biedt voor geregelde drifts met overstuur. Wat het allemaal precies doet, weten we niet bij Nieuweautokopen.nl/Ford, maar dat zoeken we graag voor u uit. Wat vast staat is dat al die techniek helpt om het enorme vermogen op een goede manier in de hand te houden. Inderdaad alsof de RS een Fordje Ka is, u weet zo’n compacte Ford die ook bij Nieuweautokopen.nl/Ford te koop is.

Zeer hoogwaardige EcoBoost-aandrijving die speciaal is ontwikkeld voor de RS
De nieuwe 2.3-liter EcoBoost-motor van de Focus RS heeft dezelfde basisstructuur als de aluminium viercilindermotor in de Ford Mustang. De motor is aanzienlijk geüpgraded voor de Focus RS, zodat deze 350 pk kan leveren. Dit is 10 procent meer vermogen dan de krachtige 2.3-liter EcoBoost motor in de Mustang.

Het extra vermogen wordt gegenereerd door een nieuwe twin-scroll turbocompressor met lage massatraagheid en een grotere compressor die een aanzienlijk grotere luchtstroom levert, samen met een veel grotere intercooler om de laaddichtheid te maximaliseren. Ook de luchttoevoer naar de motor is verbeterd dankzij een minder beperkend ontwerp van de luchtinlaat en een hoogwaardig uitlaatsysteem met een grotere boring en een elektronisch geregelde klep in de uitlaatpijp die de balans tussen de uitlaatgastegendruk en de geluidsproductie optimaliseert.

De cilinderkop is vervaardigd uit een nieuw type legering dat beter bestand is tegen hogere temperaturen, terwijl het cilinderblok is voorzien van gietijzeren cilindervoeringen met een hogere treksterkte.

Ook aan de koeling van de motor is hoge prioriteit gegeven, en ingenieurs hebben extra ruimte vrijgemaakt in de voorkant van de auto om een aanzienlijk grotere radiateur te plaatsen. Dit is de grootste radiateur tot nu toe voor een Focus, en deze zorgt voor de noodzakelijke koeling voor intense ritten op circuits.

Dankzij zeer nauwkeurige kalibraties heeft de motor een uitstekende low-end-respons met een hoge trekkracht voor een snelle acceleratie naar maximaal 6800 tpm. Tussen 2000 en 4500 tpm wordt een koppel van maximaal 440 Nm geleverd. Bij snel accelereren is gedurende 15 seconden een overboost mogelijk waarbij een koppel van 470 Nm beschikbaar is.

Bij indrukwekkende prestaties hoort een indrukwekkend geluid. De ingenieurs van Ford Performance hebben de RS zo afgesteld dat de auto tijdens het rijden een prettig en sportief geluid produceert, waarbij de karakteristieke wervelingen en tikken die kenmerkend zijn voor de RS natuurlijk niet ontbreken.

“Bestuurders zullen onder de indruk zijn wanneer ze de kracht van de turbocompressor van deze zeer speciale 2.3-liter EcoBoost-motor voelen, en ze zullen genieten wanneer ze plankgas geven. Het intense motorgeluid tovert gegarandeerd een lach op je gezicht,” aldus Pericak.

De nieuwe Focus RS is de derde generatie en is ontwikkeld door een team ingenieurs van Ford Performance in Europa en de VS. De voorgaande modellen werden geïntroduceerd in 2002 en 2009. De Focus wordt geproduceerd in Saarlouis in Duitsland en is de 30e auto die het legendarische RS-logo mag dragen.

De Focus RS is één van de twaalf nieuwe sportauto’s die Ford tot 2020 wereldwijd op de markt zal brengen, waarmee een nieuw tijdperk wordt ingeluid voor Ford Performance. De nieuwe RS is vanaf begin 2016 leverbaar voor klanten in Europa. Prijzen zijn er nog niet, die zullen in een later stadium bekend gemaakt worden via Nieuweautokopen.nl/Ford.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s