Hier is de nieuwe Alfa Romeo Giulia 2015

De nieuwe Giulia, in de legendarische top-of-the-range Quadrifoglio-uitvoering, werd deze week voorgesteld aan de internationale pers in het Alfa Romeo Museum in Arese, in de buurt van Milaan. En Nieuweautokopen.nl/Alfa kon eigenlijk niet wachten om de nieuweling te bekijken vanwege de bijna mythische naam en vanwege het belang van het model. Eindelijk heeft Alfa weer een auto in de middenklasse, het segment van de zakenauto.  En daar kan Nieuweautokopen.nl/Alfa alleen maar enthousiast over zijn.

Nieuwe Alfa Giulia 2015

Een bijzondere gebeurtenis èn de viering van meer dan een eeuw Alfa Romeo geschiedenis: want precies deze week viert het merk viert zijn 105e verjaardag. Een mijlpaal die slechts een klein aantal autofabrikanten heeft bereikt. Dit aantal wordt nog kleiner jaar als je daarbij de commerciële successen en overwinningen in de racerij in ogenschouw neemt.

A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) werd op 24 juni 1910 opgericht. Vandaag, op 24 juni 2015 wordt een nieuwe pagina geschreven in de geschiedenis van het merk door een nieuw model te presenteren, een waar manifest dat verleden, heden en toekomst van één van de meest briljante voorbeelden van automobiel excellentie ter wereld in zich verenigt.

Er was geen betere locatie voor dit evenement, dan het nieuwe Alfa Romeo Museum in Arese. De thuishaven van het merk heropent zijn deuren voor het grote publiek eind juni. Het gerenoveerde museum biedt plaats aan de beroemdste en meest innovatieve Alfa Romeo creaties, die enkele van de meest belangrijke pagina’s in de automobielhistorie hebben geschreven en nog steeds bron van inspiratie zijn voor (jonge) Alfa Romeo designers.

Onder hen een elite team van ingenieurs, ontwerpers en stylisten bekend binnen FCA als de ‘Skunks’. Deze term wordt veelal gebruikt in de Verenigde Staten om de beste teams, voor uitvoering van de meest delicate en technologisch innovatieve missies aan te duiden. De ‘Skunks’ delen een gemeenschappelijke liefde voor Alfa Romeo en zien de auto niet als een nuttig vervoermiddel, maar als een ‘mechanische creatie’ die verder reikt dan noodzaak en authentieke emoties oproept.

De ‘Skunks’ hebbben één doel: de creatie van de Alfa Romeo van de toekomst, met respect voor het erfgoed.

Het nieuwe Alfa Romeo-logo
De Alfa Romeo Giulia belichaamt perfect het nieuwe logo van het merk en blijft tegelijkertijd trouw aan zijn traditie. Alleen hij die een roemrijk verleden heeft, kan de uitdagingen van de toekomst aan. Ook het nieuwe Alfa Romeo logo – ontworpen door Robilant Associati- op de Giulia toont respect voor de geschiedenis van het Italiaanse merk: het embleem is vernieuwd en gemoderniseerd aan de buitenkant, terwijl vorm en stijlelementen, waardoor het embleem zo wordt bewonderd, behouden zijn gebleven.

‘La meccanica delle emozioni’
Vijf elementen hebben van Alfa Romeo één van ’s werelds meest gewilde automerken gemaakt: onderscheidend Italiaans design, state-of-the-art innovatieve motoren, perfecte 50/50 gewichtsverdeling, unieke technische oplossingen èn de beste gewicht/vermogen-verhouding. Dit zijn onmisbare ingrediënten voor het creëren van een Alfa Romeo.

Het plaatsnemen in de Giulia is als het binnengaan in een nieuwe dimensie waarin de bestuurder centraal staat, die emoties wil voelen en een onvergetelijke rijervaring verwacht. Dit gebeurt dankzij de gevoelige besturing, de responsieve acceleratie, het soepele schakelen en snelle remmen. De achter- en vierwielaandrijving zijn meer dan alleen een eerbetoon aan de oorsprong van de Alfa Romeo legende: het is ook een technische oplossing die uitmuntende prestaties en optimaal rijplezier garandeert.

Bij Alfa Romeo wordt dit alles samengevat door de woorden “la meccanica delle emozioni”. Deze sterke en opvallende Italiaanse pay-off zal wereldwijd worden gebruikt als eerbetoon aan het thuisland, waar de legende meer dan een eeuw geleden werd geboren. Een legende die vandaag de dag nog steeds op alle wegen, alle circuits en in de harten van miljoenen fans in alle hoeken van de wereld het trotse ‘made in Italy’ gevoel uitdraagt. En ook merkbaar is als een Alfa Romeo online wordt gekocht of geleaset bij Nieuweautokopen.nl/Alfa.

Onderscheidend Italiaans design
Een Alfa Romeo wordt geboren uit het perfecte samenspel van erfgoed, snelheid en schoonheid, die van de auto de allerhoogste expressie van Italiaanse stijl in de automotive wereld maakt. De nieuwe Giulia is daarop geen uitzondering, omdat het model de drie kenmerken van Italiaans design in zich draagt: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Dit is de ‘huid’ die Alfa Romeo designers hebben gemodelleerd met nauwgezette aandacht voor de mechanische delen.

De verhoudingen zijn gebaseerd op de technische architectuur van de gehele auto: de belangrijkste aspecten voor Alfa Romeo waren de 50/50 gewichtsverdeling en achterwielaandrijving. Om het gewicht perfect te verdelen, zijn de motor en de mechanische delen tussen de twee assen geplaatst. Dit is de reden waarom de Giulia zeer korte overhangen heeft, een lange motorkap en voorbumpers, een naar achteren geplaatst passagierscompartiment, geplaatst op de aandrijfwielen, en gespierde achterbumpers, die visueel de plek markeren waar het vermogen wordt overgebracht op de weg. Dit alles resulteert in een zeer royale wielbasis – de langste in zijn categorie – maar in één van de meest compacte bodies.

Van bovenaf doet de vorm denken aan een ellips, de zijkant heeft een druppelvorm, die doet denken aan één van de mooiste auto’s aller tijden, de Giulietta Sprint.

Een tweede kenmerk van Italiaans design is eenvoud, die verbergt wat in feite één van de meest complexe creatieve processen is: het ontwerpen van een auto. Het is de taak van de styling om het complexe werk te verbergen achter eenvoudige, natuurlijke lijnen die de elegante vormen en de verfijnde Italiaanse smaak onderstrepen. Deze benadering is onderdeel van de gehele design-geschiedenis van Alfa Romeo, die wordt gekenmerkt door strakke, duidelijke lijnen. De nieuwe Alfa Romeo beschikt over een sterke persoonlijkheid, neergezet in enkele simpele lijnen: de lijn over de zijkanten markeert de portieren en portiergrepen en, natuurlijk, de legendarische driehoekige neus, misschien wel het meest bekende en herkenbare stijlelement in automobiel geschiedenis.

Tenslotte wordt Italiaans design gekenmerkt door een kwalitatief hoogwaardige afwerking. Het eindresultaat is de nieuwe Giulia, een gebeeldhouwde vorm die doet denken aan een grote kat, die op het punt staat om toe te slaan. Dezelfde inspiratie is terug te vinden binnenin in de auto. Alles is strak, essentieel en geconcentreerd rond de bestuurder, zoals het bedieningspaneel op het stuurwiel. De bestuurderspositie lijkt uitgesneden als een maatpak. Het dashboard is licht golvend, de instrumenten zijn slim, richting bestuurder geplaatst en er wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen: koolstofvezel, hout en stoffen zijn gekozen vanwege de prettige aanblik en het aangename gevoel bij aanraking.

Innovatieve State-of-the-art motoren
Innovatieve State-of-the-art motoren, zijn een ander kenmerkend element van een echte Alfa Romeo. Daarom is er voor de Quadrifoglio versie gekozen voor een unieke motor op het gebied van technologie en prestaties, die dient als nieuwe benchmark voor Alfa Romeo.

De zescilinder turbo benzinemotor, ontwikkeld door ingenieurs afkomstig van Ferrari, levert 510 pk en opwindende prestaties: de acceleratie van 0 naar 100 km/h vindt plaats in slechts 3,9 seconden. Overigens is de motor, ondanks zijn sensationele vermogen en koppel, verrassend zuinig dankzij de implementatie van een elektronisch geregeld cilinder deactiveringssysteem. Uiteraard wordt, zoals alle benzine- en dieselmotoren van de nieuwste generatie, deze zes-cilinder volledig gemaakt van aluminium om het gewicht men name op de vooras te verminderen en het zo karakteristieke Alfa Romeo geluid te produceren.

Perfecte gewichtsverdeling
Een bijzonderheid van de nieuwe Giulia is de slimme verdeling van gewichten en materialen om een perfecte 50/50 verdeling over de twee assen te bewerkstelligen. Dit is fundamenteel voor het typische Alfa Romeo rijplezier en wordt bereikt door de lay-out van de auto te perfectioneren en de zwaardere elementen zo centraal mogelijk te positioneren.

Behalve de gewichtsverdeling is – voor een optimale afstelling – de ophanging essentieel. Voor de achteras is gekozen voor een multilink oplossing, waardoor topprestaties, rijplezier en comfort zijn gegarandeerd. Voor de vooras is een nieuwe double wishbone ophanging met semi-virtuele stuuras ontwikkeld, om de filterende werking te optimaliseren en een snelle, accurate besturing te garanderen.

Innovatieve, exclusieve technische oplossingen
In lijn met de Alfa Romeo cultuur, dienen de ophanging en het chassis perfect in het design te passen, zowel in de uitvoering als in de materiaalkeuze. De electronica dient alleen gebruikt te worden om de rijervaring, die al gegarandeerd wordt door de perfecte basistechniek, nog opwindender te maken.

Dit blijkt uit de exclusieve, technische oplossingen die aanwezig zijn op de nieuwe auto, zoals Torque Vectoring met een dubbele koppeling. Dit stelt het achterdifferentieel in staat het koppel naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Op deze manier wordt het overbrengen van het vermogen op de weg ook bij lage grip verbeterd. Zo kan de auto veilig en met plezier gereden worden, zonder dat het stabiliteits-controle-systeem onnnodig ingrijpt.

Op de nieuwe Alfa Romeo maakt ook het Integrated Brake System zijn debuut, een innovatief elektromechanisch systeem dat stabiliteitscontrole met traditionele rembekrachtiging combineert, voor een onmiddellijke remreactie met een remweg die alle records verbreekt.

Behalve over een uitstekende Cx, een perfecte balans van de krachten in bochten en ‘downforce gedrag’, beschikt de nieuwe Alfa Romeo over een ‘Active Aero Splitter’, een systeem dat actief de downforce regelt, voor hogere prestaties en een betere grip, zelfs bij hoge snelheid. Deze state-of-the-art systemen worden bestuurd door ‘Chassis Domain Control’, het ‘brein’ van de elektronica aan boord, die aan beide systemen de specifieke taak van het optimaliseren van de prestaties en rijplezier toekent.

De nieuwe Alfa Romeo Giulia heeft ook een vernieuwde Alfa DNA selector die het dynamische gedrag van de auto aanpast aan de wensen van de bestuurder: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (energie-efficiency-modus voor het eerst geïmplementeerd op een Alfa Romeo) en natuurlijk Racing (op de topversies).

De passagiersruimte van de nieuwe auto biedt het beste in termen van kwaliteit, veiligheid, uitrusting en comfort met een kenmerkend Alfa Romeo stijlelement: de centrale plaats van de bestuurder.

Het is geen toeval dat de bediening van de belangrijke functies vanaf het stuurwiel plaatsvindt, net als bij een Formule 1-auto, terwijl de mens-machine-interface bestaat uit twee eenvoudige, gebruiksvriendelijke draaiknoppen voor bediening van de DNA selector en het infotainmentsysteem.

De beste gewicht-vermogensverhouding
Om een uitstekende gewicht-vermogensverhouding (aanzienlijk minder dan 3 kg/pk) te verkrijgen, koppelt de Alfa Romeo Giulia buitengewone prestaties van de motor aan gebruik van ultralichte materialen. Zo wordt gebruik gemaakt van koolstofvezel voor de aandrijfas, de motorkap en het dak en aluminium voor de motor, de remmen, ophanging en vele andere carrosserieonderdelen zoals portieren en bumpers. Bovendien is de achterste dwarsbalk van aluminium composiet en kunststof.

Om het totale gewicht te verminderen, werd het remsysteem voorzien van aluminium elementen en carbon keramische schijven en ook de stoelen kregen een frame van koolstofvezel. Ondanks de optimalisatie van het gewicht beschikt de auto over de beste torsiestijfheid in zijn klasse, waarmee kwaliteit, akoestisch comfort en handling -zelfs in extreme omstandigheden – gegarandeerd zijn. Nieuweautokopen.nl/Alfa kan helaas nog geen prijzen en uitvoeringen  melden, die komen in een later stadium. Voorlopig moeten we het doen met een paar foto’s. Wel heel mooie foto’s, dat wel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s