Dealers: Je VDP page is de belangrijkste pagina!

Autoportalen staan nog steeds niet ten dienste van de dealer website!

Onlangs was ik bij een grote Ford dealer om advies te geven over zijn online presence. Deze dealer adverteerden op alle relevante autoportalen, Adwords, Gaspedaal.nl en wat offline kanalen. Wat deze Ford dealer al goed had, dat was het besef dat zijn eigen dealerwebsite de belangrijkste is in de huidige marketing uitdaging die we hebben. Dit wordt ook bewezen in de ZMOT, een topic waar ik al vaker over heb geschreven.

Binnen de eigen dealerwebsite zijn de VDP(Voertuig Detail Pagina) pages de belangrijkste, immers daar verkoop je de auto met goede foto’s, video’s en omschrijvingen. Alleen vanuit de VDP heb je kans op een showroom bezoek, Call Up of een Online lead. Of te wel de kans op een dialoog wat kan resulteren in een order.

Alle marketing uitgaven zouden dan ook gericht moeten zijn om de juiste relevante info die beschikbaar is uit te serveren aan die bezoeker die erom vraagt en daar komen de autoportalen om de hoek kijken.

Immers deze autoportalen hebben veel relevant bezoek en de belangrijkste pagina’s op de autoportalen zijn ook daar, de VDP pagina’s. Naast dat er veelal en in mijn mening teveel banners omheen staan is het de taak van de autoportalen om die bezoeker te converteren in een lead(call of online lead), of een relevante klik naar de dealerwebsite en in dat laatste zit nu de issue.

Alleen Marktplaats & Autotrack.nl (en Gaspedaal op een andere wijze) namelijk zorgt er direct voor dat de klik op de eigen website, direct wordt doorgelinkt naar de juiste VDP pagina op de dealerwebsite en niet landt op de homepage, waarna de bezoeker of afhaakt, of zijn zoektocht al dan niet opnieuw moet beginnen op de dealerwebsite. Relevante autoportalen zoals Autotrader.nl en Autoscout.nl faciliteren dit helaas nog niet….deze verwijzen allemaal nog naar de homepage van de dealer wat een verloren klik is, want in deze tijd zouden we een betere ervaring moeten bieden aan de bezoekers van de autoportalen.

Maar als zouden deze portalen het wel kunnen of gaan bieden, dan nog dient de dealerwebsite dat wel te kunnen faciliteren. VDP pages die gevangen zitten in een iframe, of een niet eigen unieke SEO vriendelijke urls hebben, met een dito relevante title zijn echt verleden tijd. (Autodata Nederland heeft daarop nu wel een oplossing in het algemeen.) Wil je echt domineren in de ZMOT en wil je echt meer (online of call) kansen hebben, om de leegloop van fysiek bezoek in je showroom te compenseren dan zul je zowel je leveranciers, als je website bouwer tot andere keuzes moeten dwingen om meer uit je marketing euro te halen.

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s