Blog: Online leads hebben een kop en een staart!

Online leads brengen je verkoopproces en kwaliteit van je verkopers genadeloos in beeld!

online-lead-generation

Telkens als ik een dealer spreek, hoor ik vaak de verkoper praten. Niet de directeur is vaak de baas, maar verkopers die zich achter elk excuus verschuilen waarom zaken gaan zoals ze gaan. Pas nadat ik de dealer heb kunnen overtuigen van het nut van meten en processen ziet men vaak de kansen in plaats van de bedreigingen. Wat bedoel ik hier nu mee?

Online leads
De leads die een dealer kan ontvangen kunnen verschillende bronnen hebben: 1ste lijn leads, 2de of 3de lijn leads. Er zit een kwaliteits verschil tussen de 1ste en 2/3de lijn leads. Immers 1ste lijn leads komen direct vanuit de dealer of importeurs website en die zullen ook een betere conversie moeten hebben. Echter de motivaties die ik echter dagelijks hoor om de ene portal of bron uit te schakelen is het gebrek aan conversies vanuit die bron, en dat is 9 op de 10x de fout van de verkoper. Want wie heeft voor het laatst zonder enige interesse ergens op een website een informatie verzoek gedaan voor iets, samen met je NAW gegevens? Niemand, elke lead heeft ergens een latente behoefte om iets ermee te doen, en het is de verkoper die deze behoefte moet omzetten in een sale, niet de lead.

Kop en Staart
En het mooie van de online lead is, is dat het de enige lead is op dit moment althans, waarop de dealer kan meten waneer deze is binnengekomen, van welke bron, welk leadbedrag aan marketing er tegen over staat en wat ermee gedaan is/wordt. En daar gaat het mis…!

Immers in de statistieken die wij meten kun je al die gebroken processen zien bij de dealers en de verkopers. Immers wij meten namelijk hoe snel je reageert, hoe vaak je belt, hoe lang e.d. En als je niet belt, of na 4 dagen pas belt, ben je inderdaad te laat. Wij kunnen nu precies zien, welke dealers succesvol zijn en dat zijn niet de dealers die de meeste korting geven, of de meeste inruil maar die daadwerkelijk vaker dan 1x bellen, vaker dan 1x de voicemail inspreken, vaker dan 1x mailen en weten waarom de leads bij hun moeten kopen ipv de andere dealer.

Excuses
De verkoper is nog niet van zichzelf bewust dat hij diegene is die de meeste sales afhoudt, niet de bron, niet de lead, niet de korting van de andere en het is de online lead, met alles wat je daarmee kan meten die de tekortkomingen en dus ook de kansen kan laten zien van die verkoper. Hij kan zich niet verschuilen, zoveel leads, zoveel sales punt! Echter als je de online lead al mishandeld, hoe ga je dan om met de Up en de Call Up? Of laat je die ook afhangen van het toeval, of je deze verkoopt al dan niet?

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s