Blog: Het online Eco systeem van een autodealer!

Zero Moment of Truth is alles bepalend!

De ZMOT is het online ecosysteem van een autodealer! Dit alles omvattende onderzoek van Google in 2011 en in 2013 herhaald, geeft eens te meer aan dat het dealerlandschap is veranderd! En hoe! Dealerbezoeken voordat men overgaat tot aanschaf van een nieuwe auto daalde van 4.7 in 2007 naar 1.7 in 2013. De keuze welke dealer en welk merk wordt meer en meer online bepaald en niet fysiek.

ZMOT

AutoVerkoper
De verkoper, de testrit en het dealerbedrijf zijn echter nog steeds de meest invloedrijke en meest bepalende bron van de ZMOT, echter met slechts 1.7 dealerbezoek krijg je gewoon minder kansen….of meer voor diegene die de ZMOT winnen!

Stimulans
Met elke introductie van een nieuw model gaat de fabrikant/importeur een stimulans opwekken! Een stimulans middels persberichten, autobeurzen, testen in automagazines, reclames op radio en TV etc. Waarom? Om stimulans op te wekken voor het product! Waar men VROEGER, dus 15 jaar geleden nog naar de autodealer gingen om informatie te halen over het nieuwe model, is die informatie nu te vinden online! De koper van nu is gewoon beter geïnformeerd dan ooit! Het zijn de feiten. Online wordt bepaald waar die 1.7 dealerbezoeken worden afgelegd, niet meer, niet minder! Daar moet je zijn!

ZMOT
In dat gebied, wat wij dus nu noemen de Zero Moment of Truth(ZMOT) wordt dus bepaald waar dat dealerbezoek plaatst vindt. In maar liefst 24 bronnen, waarvan het merendeel online is wordt bepaald wat de volgende stappen zijn en worden. De eerste indruk met jouw merk, jouw dealerbedrijf en met jouw verkopers wordt dus online gegeven. En sta je dus wel in zoveel mogelijk van die bronnen? Dus op de importeurswebsite, eigen website, autoportalen, review-websites, blogs, videoportalen en autonieuwswebsites. En ja het wordt dus niet makkelijker en zeker niet goedkoper met al die kanalen. Je krijgt maar 1x de kans om die eerste indruk te maken. En wie dominant is in de ZMOT heeft dus de beste kans om bij die 1.7 dealerbezoeken te geraken.

FMOT
In de First Moment of Truth wordt de dealer gebeld, gemaild en of persoonlijk vereerd met een bezoekje. En stel je dus voor dat jij die dealer bent, die uit die 24 gemiddelde bronnen bent uitgekozen, hoe goed zijn dan je lead, telefoon en showroomprocessen. Dat bepaald namelijk de winnaars en de verliezers. Bruskeer je de klant, door hem/haar niet de aandacht te geven, dan is een negatieve review zo gemaakt. Een review die de nieuwe intreders in de ZMOT kan beïnvloeden….Is de FMOT goed en volgt er een verkoop dan krijg je de zogenaamde Second Moment of Truth!

SMOT
In deze SMOT krijgt de klant ervaring met u, de verkoper en het product. En aangezien 90/95% van uw klanten gewoon tevreden is met u, uw verkoper en uw product faciliteer die klant dan om reviews te maken die invloed hebben in de ZMOT, dat onderscheid de winnaars. Een review of enquete is er namelijk NIET voor om als controle middel te dienen voor importeurs of de dealers wel doen wat de importeur vindt dat ze moeten doen. De klant is uiteindelijk waar het om zou moeten draaien en de klant disciplineert de dealer wel, anders wordt die harder en genadelozer aangepakt dan ooit te voren in de ZMOT: het online ecosysteem van het dealerbedrijf.

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s