het wordt zomer met de nieuwe Audi S3 Cabriolet!

De open lucht op zijn sportiefst: Audi S3 Cabriolet

Audi S3

  • Uitermate krachtig: 221 kW/300 pk, 380 Nm
  • Audi enige aanbieder permanente vierwielaandrijving in dit segment
  • Elegante softtop: fraai en comfortabel

Het cabrio-seizoen van 2014 begint dit jaar op de autotentoonstelling van Genève, want Audi presenteert daar de spectaculaire S3 Cabriolet. Deze elegante Cabriolet met elektrisch bediende softtop heeft een 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 211 kW/300 pk en een koppel van 380 Nm. De prestaties zijn indrukwekkend, toch bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 7,1 l/100 km. Grip, stabiliteit en dynamiek zijn van topklasse dankzij standaard quattro vierwielaandrijving. De S3 Cabriolet komt deze nazomer op de markt. Wie voor die tijd al open wil rijden, kan natuurlijk terecht bij Audikopen.nl of Nieuweautokopen.nl. Voor een dakloze Audi A5 bijvoorbeeld. Of de huidige A3 Cabrio.

De eerste attractie van de S3 Cabriolet is zijn elektrisch bediende softtop. In de elegante stoffen kap, die in drie kleuren leverbaar is, zijn ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht materialen als aluminium en magnesium verwerkt. Het openen en sluiten van de kap duurt slechts 18 seconden, desgewenst zelfs als de auto rijdt (tot 50 km/h). De softtop is bovendien een belangrijke comfortfactor: zowel de thermische als akoestische isolatie is perfect. De S3 Cabriolet is herkenbaar aan typische S-stijlelementen als de markante luchtinlaten in de voorbumper, de grille in honingraatdesign, afwerkingsaccenten in platinagrijs en diverse aluminium details (buitenspiegels, dorpelbescherming). In de achterbumper is een diffuser geïntegreerd; ook de vier uitlaatpijpen zijn een typisch Audi S-detail.

Efficiënte kracht: 2.0 TFSI
De S3 Cabriolet heeft een aluminium motorkap. Daaronder bevindt zich een 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 221 kW/300 pk. Het maximale koppel is beschikbaar het brede toerengebied van 1.800-5.500 tpm. De motor is standaard gekoppeld aan de snel schakelende zestraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. De versnellingsbak werkt volautomatisch maar is ook handmatig te bedienen door middel van ‘paddles’ aan het stuur. De prestaties zijn mede dankzij standaard ‘launch control’ indrukwekkend. De 1.620 kg wegende S3 Cabriolet sprint in slechts 5,4 s van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het NEDC-verbruik bedraagt gemiddeld 7,1 l/100 km (CO2: 165 g/km). De 2.0 TFSI kent vele hightech details. Zo heeft hij zowel directe als indirect inspuiting. Het Audi valve lift system maakt de kleptiming variabel. Dit zorgt voor een optimale verbranding onder alle omstandigheden. Ook het intelligente warmtemanagement en de lage interne weerstand komen zowel de prestaties als de efficiency ten goede. In het uitlaatsysteem zijn ‘soundflaps’ opgenomen. In ‘Dynamic-modus’ gaan deze open en wordt het motorgeluid nog intenser. Voor een rustige loop is de motor uitgevoerd met twee balansassen.

quattro: voor dynamiek en veiligheid
Uiteraard heeft ook de S3 Cabriolet quattro. Audi is in het segment van compacte cabriolets de enige aanbieder van permanente vierwielaandrijving. Het quattro-systeem voor de S3 is specifiek ontworpen voor Audi-modellen met dwarsgeplaatste motor. Het hart is een nieuwe lamellenkoppeling op de achteras, die elektronisch aangestuurd en hydraulisch wordt bediend. Normaal gesproken gaat het grootste deel van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Zodra de voorwielen minder grip krijgen, wordt automatisch aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd. De lamellenkoppeling zorgt ervoor dat deze verdeling volledig variabel is.

Dynamiek is overal
Naast de krachtige motor, de snelle transmissie en quattro vierwielaandrijving zijn er meer factoren die bijdragen aan de hoge mate van rijplezier. Zo speelt de gunstige gewichtsverdeling van de S3 Cabriolet (V/A: 56/44%) een belangrijke rol en dat geldt ook voor de multilink achteras en de ‘scherp’ afgestemde voorwielophanging. Ook beschikt de S3 Cabriolet over een verlaagd onderstel (-2,5 cm vergeleken met de A3 Cabriolet) en over progressive steering; de rack&pinion-stuurinrichting met snelheidsafhankelijke variabele overbrenging. Elektromechanische progressive steering die samen kan werken met verschillende assistentiesystemen is optioneel. Het ESC van de nieuwste generatie wekt nauw samen met quattro en versterkt zo het dynamische karakter.

De bestuurder kan zelf kiezen uit de rijmodi comfort, auto, dynamic, efficiency en individual. Standaard staat de Audi S3 Cabriolet op 18-inch lichtmetalen wielen. Ook 19-inch wielen zijn leverbaar. Het remsysteem heeft 340 mm-schijven vóór met witte remklauwen. Rode remklauwen met S3-logo’s zijn optioneel. Dit bericht gaat nogal over de techniek van de S3, wij van Audikopen.nl en Nieuweautokopen.nl denken dat de koper van de S3 Cabriolet vooral vanwege het snelheidspotentieel en de fraaie lijnen de S3 cabriolet kiest. Hoe het er onderhuids aan toe gaat, zal hem (of haar) worst zijn. Als het allemaal maar probleemloos functioneert.

Ook sportief: interieur
De S3 Cabriolet biedt plaats aan vier inzittenden en hij heeft een kofferruimte met een inhoud van 285 liter (245 liter met neergeklapte softtop). De leuningen van de achterstoelen zijn neer te klappen voor extra bagageruimte. De interieurafwerking benadrukt het sportieve karakter van de S3 Cabriolet. Mooie accenten zijn bijvoorbeeld de aluminium afwerkingsdelen en de specifieke S-instrumenten in donkergrijs metallic met witte cijfers en wijzers. Het centrale display verwelkomt inzittenden met het S3-logo. Uiteraard ook aan boord: een met leer bekleed multifunctioneel sportstuur dat aan de onderzijde is afgevlakt.

Ook standaard zijn sportstoelen met verlengbare zitting. Ze zijn bekleed met een combinatie van Pearl Nappa leder en een S3-specifieke stof. Als optie zijn combinaties van Nappa en/of Velvet leder en alcantara beschikbaar. Bij de standaarduitrusting zijn de volgende zaken inbegrepen: diefstalalarm, volautomatische airconditioning, Xenon koplampen en het bagagepakket.

Interessante opties zijn de S sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, verwarming ter hoogte van het hoofd (geïntegreerd in de stoelen) en LED hoofdverlichting. Ook op het gebied van (online) infotainment zijn de mogelijkheden vrijwel onbegrensd. MMI navigatie plus met MMI touch is bijvoorbeeld leverbaar met LTE-module voor internet met S3-snelheid. Ook het Bang & Olufsen sound system met 13 speakers is beschikbaar. Ook voor de S3 Cabriolet zijn de nieuwste assistentiesystemen leverbaar waaronder de adaptieve cruise control, Audi side assist, Audi active lane assist, verkeerstekenherkenning, park assist met weergave op het display en het ‘vooruitkijkende’ veiligheidssysteem the Audi pre sense.

De Audi S3 beleeft zijn wereldpremière op de autotentoonstelling van Genève (6-16 maart). Hij wordt in september op de markt verwacht; prijzen zijn nog niet bekend en zullen in aanloop naar de marktintroductie op Audikopen.nl en Nieuweautokopen.nl te vinden zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s