Blog: Autoverkoopadviseurs versus verkooppro’s

Voorbeelden te over van amateurs die niet weten wat ze doen!

Naamloos

Vandaag was weer zo’n dag dat ik mij verbaasde over het feit dat er nog steeds autoverkopers zijn, die geen verkopers zijn. Ieder argument over online leads, kopers e.d wordt afgedaan dat die klanten ‘prijskopers’ zijn en dat dit dus per definitie zo is. Als je zelf continue denkt, praat, gelooft dat het alleen om prijs gaat, zul je dat ook gaan verkopen, want enige toegevoegde waarde zit al blijkbaar niet voor jezelf.

Nu heb ik een voorbeeld van een niet genoemd Japans merk, zoom zoom, waarbij wij een lead doorsturen naar een dealer. De lead komt uit zijn verzorgingsgebied (<25km) en is in de markt. Zijn budget ligt tussen de €18.000,0 en €20.000,-. Nu weet deze verkoper, die de naam niet mag dragen, de lead te bellen binnen 30 minuten, KEURIG, echter de doorlooptijd is slechts 11 minuten voordat de zg verkoper de lead op niet verkocht zet. Motivatie hierbij was: Geen goede gekwalificeerde lead! Klant had zelf ook een beetje huiswerk kunnen doen, en kunnen zien dat de auto €20.000,- en een beetje kost, dus met de prijs komen wij er niet uit……..!

Dit is de praktijk, verkopers die alleen maar in prijs, korting denken en de schuld van elke gemiste lead altijd bij een ander zoeken in plaats van naar de eigen prestatie te kijken. Iemand die 18000-20000Euro te besteden heeft zal met open armen ontvangen dienen te worden in plaatst van de les gelezen te worden door een broekie met een pak aan, met een demo die die zelf niet kan betalen!

De carsalespro’s snappen het! Altijd drie aanbiedingen maken, van de gevraagde auto, erboven en eronder qua uitvoering of wellicht demo en van daaruit minimaal 60 dagen consequente follow-up geven en je zal de hoogste productie hebben qua sales, gegarandeerd.

3 comments

  1. Veel verkopers mogen de naam niet eens dragen. Het zijn adviseurs, ze adviseren de klant, maar ook het bedrijf, een soort van matchmakers, relatieterapeuten, budgetbewakers. Je hebt er niets aan.

    Als verkoper biedt je alternatieven, de voordelen, ik moet in een keer aan het programma “ren je rot denken”(midden jaren ’70), laat de klant rennen naar de beste deal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s