Nu Jaguar modellen online te koop met AWD

JAGUAR XF EN XJ NU MET ALL WHEEL DRIVE

Voor de Jaguar XF en XJ introduceert Jaguar vanaf modeljaar 2013 All-Wheel Drive (AWD), een nieuw systeem voor permanente vierwielaandrijving. Met deze permanente vierwielaandrijving blijven de dynamische rijeigenschappen van beide modellen ook intact bij slechte weersomstandigheden.Met de ontwikkeling van dit systeem komt Jaguar tegemoet aan de wens van consumenten met een voorliefde voor sportief en uitnodigend rijplezier, maar dit bij voorkeur combineren met hulpsystemen die extra zekerheid bieden in kritische situaties. En omdat de jaguar-koper zekerheden zoekt, kan een nieuwe Jaguar prima online worden gekocht bij Nieuweautokopen.nl. Deze webwinkel is als enige aangesloten bij branchevereniging BOVAG en bij de Thuiswinkel organisatie. Zo koopt iedereen veilig en vertrouwd.


Het systeem, dat mede werd ontwikkeld op basis van de expertise van Jaguar Land Rover op het gebied van vierwielaandrijving, is gekoppeld aan de nieuwe 3.0 liter V6 Supercharged benzinemotor met een vermogen van 340 pk. Deze efficiënte krachtbron wordt gecombineerd met Jaguars veelgeprezen ZF achttraps automatische transmissie en een intelligent Stop/Start systeem. De nieuwe 3.0 V6 Supercharged vormt de ideale partner voor het AWD-systeem, met een relatief hoog specifiek vermogen dat onder alle omstandigheden garant staat voor soepele, comfortabele prestaties en een gelijkmatige overbrenging van het imposante koppel.

Rijdynamiek
Om de voor Jaguar kenmerkende rijdynamiek te behouden, ligt de nadruk van het AWD-systeem op achterwielaandrijving. Tegelijkertijd werd het systeem gedurende anderhalf jaar onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden en op vrijwel elke denkbare ondergrond intensief getest, zodat ook het stuurgedrag en de werking van de wielophanging niet nadelig worden beïnvloed. Vanwege de in lengterichting geplaatste motor waren de technici van Jaguar bovendien in staat om de achteras te behouden als primaire aandrijflijn. Daarbij bevindt zich in het tussendifferentieel een meervoudige koppeling die, afhankelijk van de omstandigheden en wensen van de bestuurder, een deel van het motorvermogen overbrengt op de voorwielen.

Voordeel
Het belangrijkste voordeel van dit systeem is dat zowel de XF als XJ met AWD even lichtvoetig en sportief rijden
als de achterwielaangedreven uitvoeringen, zonder nadelige gevolgen voor de stuurrespons of de wegligging. Bij droge omstandigheden wordt het motorvermogen vooral op de achterwielen overgebracht, en houdt het systeem voortdurend de grip en reacties van de bestuurder in de gaten. In voorkomende gevallen treedt AWD onopvallend corrigerend op, en reageert het vrijwel direct op een mogelijke onderbreking van de grip. Daarbij herstelt het systeem de grip door precies voldoende motorvermogen over te brengen op de voorwielen.

Herkennen
Door nauw samen te werken met Jaguar Drive Control levert AWD een belangrijke bijdrage aan de rijveiligheid van de XF en XJ. Het systeem geeft de bestuurder bovendien meer gemoedsrust met de mogelijkheid om te kiezen voor de Winter rijmodus. Daarmee kunnen de XF en XJ preventief reageren op het moment dat één of meerdere wielen de grip dreigt te verliezen, en wordt direct een groter deel van het motorvermogen overgebracht op de voorwielen om te voorkomen dat de auto in een slip raakt. Dankzij een koppeling met Dynamic Stability Control en het ABS remsysteem kan elk wiel bovendien individueel worden afgeremd, en kan het vermogen naar behoeven over de linker- of rechterzijde van de aandrijfas worden verdeeld, wat het veiligheidsniveau nog eens extra vergroot. Uiterlijk zijn de XF en XJ met All Wheel Drive alleen te herkennen aan de 3.0 AWD badge op het kofferdeksel. Voor de XJ is AWD leverbaar voor zowel de standaard uitvoering, als de uitvoering met lange wielbasis.

3.0 liter V6 Supercharged benzinemotor
Voor aandrijving van het AWD systeem van de Jaguar XF en XJ zorgt een nieuw ontwikkelde 3.0 Supercharged V6 benzinemotor met een vermogen van 340 pk. Dankzij nieuwe combinatie van innovatieve technologie blinkt deze uit aluminium vervaardigde krachtbron uit in souplesse, en is het maximale vermogen van 340 pk beschikbaar bij 6.500 toeren per minuut. Minstens zo belangrijk voor de toepassing van All-Wheel Drive is het imposante koppel van 450 Nm, dat beschikbaar is in het toerengebied tussen 3.500 en 5.000 t.p.m.. Al bij 2.000 t.p.m. is een koppel van 400 Nm beschikbaar, wat garant staat voor superieure tussentijdse acceleraties.

Boost-functie
De 3.0 V6 Supercharged 340 is uitgerust met onafhankelijke variabele kleptiming (DIVCT) en directe
injectie (SGDI). Daarbij zijn de bougies zodanig gepositioneerd dat de elektrode exact in lijn ligt met
de verbrandingskamer, wat bijdraagt aan een efficiënter verbrandingsproces. De combinatie met een compressieverhouding van 10,5:1 maakt dat het vermogen, koppel en het brandstofverbruik over het volledige toerenbereik perfect met elkaar in balans zijn. In de ‘V’ tussen de beide cilinderbanken van de motor bevindt zich de twin-vortex supercharger van de nieuwste generatie. Deze beschikt over een elektronisch aangestuurde boost-functie, die de efficiency met maximaal 20 procent vergroot. De technici van Jaguar ontwikkelden voor de motor bovendien een innovatief systeem van tegengesteld draaiende balansgewichten, om het soepele, trillingsvrije karakter van de veelgeprezen 5.0 liter V8 te evenaren.

Herstarten
De 3.0 V6 Supercharged 340 wordt gecombineerd met Jaguars veelgeprezen achttraps automatische transmissie van ZF. Door de brede verdeling van de overbrengingsverhoudingen in deze transmissie kan het AWD systeem het imposante vermogen en koppel van de motor optimaal benutten, waarbij brandstofverbruik en emissies aangenaam laag blijven. Via schakelpaddels aan weerszijden van het stuurwiel kan de bestuurder bovendien ook handmatig schakelen. Ook Jaguars Intelligent Stop/Start systeem levert een belangrijke bijdrage aan de brandstofefficiency, met een brandstofbesparing die kan oplopen tot 5 procent van het gecombineerde verbruik. Door toepassing van een Twin Solenoid Starter (TSS) kan het systeem de motor in een fractie van een seconde herstarten, sneller dan de tijd die de bestuurder nodig heeft om zijn voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen.

Componenten All-Wheel Drive
Het All-Wheel Drive systeem is gekoppeld aan de achttraps automatische versnellingsbak, die vanaf modeljaar 2013 standaard is voor alle uitvoeringen van de XF en XJ. Een belangrijke modificatie is echter de aanwezigheid van een tussendifferentieel met een ‘Torque-on-Demand’ koppeling die een deel van het koppel dirigeert naar een nieuwe aandrijfas, een differentieel voor de voorwielen en de steekassen. De meervoudige Torque-On-Demand natte koppeling brengt het koppel over op de aandrijfassen voor de voorwielen, die wordt aangestuurd een Transfer Case Control Module (TCCM). Deze registreert de grip van de wielen en de reacties van de bestuurder, en stemt daar de verdeling van het motorvermogen tussen de voor- en achterwielen op af.

Aanpassingen
Om de XF en XJ te kunnen uitrusten met All-Wheel Drive, werd een nieuw subframe aan de voorzijde ontwikkeld, alsmede een nieuwe dwarsbalk, nieuwe motorsteunen en een aangepast uitlaatsysteem. Het inventieve
systeem omvat onder meer aandrijfassen voor de voorwielen, die met oog op een laag zwaartepunt door het motorcarter heen lopen. Dankzij wijzigingen aan het motormanagement kan de motor communiceren met het actieve tussendifferentieel. Om deze aanpassingen mogelijk te maken zijn onder de motorkap ook modificaties aangebracht in zaken als brandstofleidingen en het in- en uitlaattraject. Onderdeel van een nieuw ontwikkelde carterbeschermingsplaat en hitteschild is een transmissietunnel waarin extra isolerend materiaal is aangebracht, zodat het rijcomfort identiek is aan dat van de achterwielaangedreven uitvoeringen van de XF en XJ.

Springveren
Daarnaast werden nog enkele andere belangrijke componenten opnieuw ontworpen om de dynamische rijeigenschappen van de XF en XJ te behouden. Aanpassingen in de stuurbekrachtiging en een nieuw
ontworpen spoorstang hebben ervoor gezorgd dat de stuurrespons en feedback van hetzelfde niveau zijn
als bij de modellen met achterwielaandrijving. Daartoe is ook de voorwielophanging grondig verbeterd, met nieuwe springveren, schokdempers en stabilisatorstangen. Ook bij de achterwielophanging werden veren en schokdempers vervangen, terwijl de XJ is uitgerust met een nieuw ontwikkelde stabilisatorstang. Beide modellen krijgen bovendien een update van de software die Adaptive Dynamics systeem aanstuurt (standaard voor de XJ AWD, optioneel voor de XF).

Soepele rijeigenschappen
Het belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkeling van het AWD systeem was dat de rijeigenschappen, wendbaarheid en het rijplezier voor de bestuurder op geen enkele wijze nadelig mochten worden beïnvloed. Zowel de XF AWD als de XJ AWD heeft dan ook hetzelfde dynamische weggedrag als de achterwielaangdreven modellen. Het All-Wheel Drive systeem is zorgvuldig geïntegreerd in de bestaande elektronische hulpsystemen en veiligheidvoorzieningen, wat de functionaliteit van elk afzonderlijk systeem vergroot. Het resultaat is een stabiel en comfortabel onderstel dat wordt aangestuurd door de Transfer Case Control Module.

Uitzondering
Bij droge omstandigheden brengt het All-Wheel Drive systeem het motorvermogen over op de achterwielen, zodat de dynamische kwaliteiten van de XF en XJ met achterwielaandrijving volledig behouden blijven. Een uitzondering treedt op tijdens het wegrijden uit stilstand, waar een deel van het motorvermogen altijd op de voorwielen wordt overgebracht om soepel en zonder problemen te kunnen accelereren. In de Winter rijmodus – door de bestuurder te selecteren via de Jaguar Drive Control toetsen – wordt een iets groter deel van het motorvermogen naar de voorwielen gestuurd, om een mogelijk geval van wielspin te voorkomen. Daarnaast meet het Dynamic Stability Control systeem op de voor- en achteras voortdurend eventuele slippende wielen, om waar nodig met een gerichte remactie per individueel wiel het doorslippen te voorkomen.

Sportieve rijstijl
Liefhebbers met een sportieve rijstijl hebben de mogelijkheid om via Jaguar Drive Control de Dynamic rijmodus te selecteren, waarmee zowel de gasrespons als het schakelpatroon van de transmissie wordt aangescherpt.
Bij uitvoeringen met Adaptive Dynamics worden tegelijkertijd de schokdempers iets stugger afgesteld om de wegligging te verbeteren. De werking van het All-Wheel Drive systeem is in de Dynamic rijmodus hetzelfde als in de Normal rijmodus.

Op de Jaguar-manier
Gedurende de testperiode heeft het team werkelijk elke gelegenheid aangegrepen om beide modellen tot
in detail te beoordelen. Zelfs tijdens ritjes voor boodschappen werden de diverse hulpsystemen daarom aan een kritische blik onderworpen. De testperiode heeft uiteindelijk enkele maanden in beslag genomen. Alle weersomstandigheden zijn daarbij de revue gepasseerd, van ijzige sneeuw in de winter tot de beginnende dooi in het voorjaar. En nu zijn de auto’s dus klaar en kunnen zij via Nieuweautokopen.nl worden aangeschaft. Online en zonder de dealer te bezoeken. Het nieuwe auto kopen op de Jaguar-manier, zullen we maar zeggen.

, , , , ,

About Paul de Vries

Founder Nieuweautokopen.nl Google+ profiel

Bekijk alle berichten van Paul de Vries

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 3.865 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: